torsdag 26 juli 2012

Sommarmat

Jag blandar väldigt bra matval med väldigt dåliga (glass, chips osv) hej vilt, men för mig får det vara så när det är sommar. Min mage är inte jätteglad på mig dock utan ganska svullen, men nu är det bara några dagar kvar så jag fortsätter njuta och förbereder mig för ett seriöst ryck på matfronten med start måndag.

I alla fall, nu är det rätt tid att njuta av lätta och fräscha rätter så här kommer två rätter mamma bjudit på de senaste dagarna att inspireras av.

Frukost: omelett med kallrökt lax, smetana och gräslök.


Lunch: Blandad sallad med lättkokta morötter och blomkål toppat med timjanolja och persilja. Kokta rödbetor med labneh (libanesisk getost, går bra med chèvre eller feta också), prosciutto och honung. På vår lilla lunchbuffé fanns även hemlagad örtagårdssås och brie.


Perfekt mat i värmen, och det bästa är att man står sig länge på den så man kan njuta i solen så länge som möjligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar