måndag 19 november 2012

Projekt: Rädda magen

Jag skrev för ett tag sedan ett inlägg om min mage, som svullnar upp som värsta gravidmagen när jag äter kolhydrater i stor mängd. Hittills har jag alltid kunnat förstå varför ballongmagen kommer för det har alltid inträffat när jag ätit något som jag inte vanligtvis äter, som bröd, pasta, chips eller godis. Det händer inte så ofta och jag väljer oftast mina undantag med omsorg, det blir liksom mindre och mindre värt att göra dem när man vet att resultatet är en kanonkula till mage som gör ont även dagen efter. Men på sistone har magen varit helt bananas. Den är svullen precis som på bilden i det länkade inlägget nästan hela tiden. Vad jag än ätit. Framförallt på kvällen men även på dagen. Eftersom jag inte ändrat något i min kost är jag ganska säker på att det beror på stressen som varit i mitt liv den senaste tiden. När vi är stressade prioriterar kroppen bort matsmältning. Att ta hand om maten känns inte direkt viktigt när vi står inför en fara av något slag, vilket är vad kroppen tolkar vår ängslan, stress eller oro som. Och det kan man ju förstå. All energi kanaliseras till att ta sig ur faran. När man då springer omkring och är stressad hela tiden så mår magen inte speciellt bra. Och det verkar ha drabbat mig nu, fastän schemat är betydligt lugnare än för några veckor sedan. 

Det är självklart jobbigt att gå omkring såhär, och det känns ganska tröstlöst när det inte verkar spela någon roll vad jag äter eller inte äter. Men jag förstår ju ändå varför det blivit som det blivit, jag vet att jag har mig själv att skylla och därför tänker jag inte gå omkring och vara arg på min stackars mage. Jag försöker acceptera läget, väljer pösiga kläder och gör upp en plan:

Kost
Kosten skulle jag vilja säga är det viktigaste att ändra om man har problem med magen, och gluten är nummer 1 att ta bort. Nu äter jag redan naturligt glutenfri LCHF så för mig är grunden på plats, men för att låta magen vila kommer jag göra lite extra modifieringar, som jag hoppas kan vara tillfälliga. Jag kommer försöka ta bort eller åtminstone minska på mejeriprodukter. Ofta funkar laktosfria produkter men just nu vill jag inte chansa så planen är att så långt det går ta bort mejeriprodukter helt. Jag kommer att mestadels äta fisk och skaldjur och inte äta så mycket kött, eftersom fisk och skaldjur är mer lättsmälta. Jag kommer undvika alla varianter av kål (vitkål, blomkål, brysselkål, broccoli etc) och trådiga grönsaker (t ex sparris) och även undvika röd paprika och tomat som enligt Cilla kan skapa problem. Även gasbildande grönsaker som lök, och baljväxter kommer undvikas. Vad blir egentligen kvar? Tja fisk, skaldjur och ägg, sallad, gul/grön paprika, squash, majonnäs/aioli och kokosmjölk. Och massa annat såklart, men just nu känner jag mig i ärlighetens namn ganska begränsad. Men jag har sagt att jag provar detta i en vecka och sen får jag utvärdera. Kanske blir det en likadan vecka till, kanske blir det en något mer liberal vecka, vi får se hur det går. Jag vill ge magen en chans att lugna ner sig och vill därför undvika det mesta av det som jag vet kan ställa till bekymmer. Jag kommer också se till att få i mig 2 msk linfrön och 2 msk kokosolja varje dag. Anledningen till detta är att magen mår bra av snälla, vattenlösliga fibrer, som bl a finns i grönsaker, linfrön/psylliumfrön/fiberhusk och i kokosolja. Detta är min plan, men hamnar jag i en situation som inte går eller är svår att få till "perfekt" så får jag göra så gott det går.

Vila
Stress är en riktig magbov och jag tror som sagt att det är anledningen till att jag är där jag är idag. Jag känner av symptom på att både binjurar och sköldkörtel är trötta och det resulterar bl a i att jag nästan alltid känner mig stressad. Jag går omkring med en nervös känsla i kroppen även när det inte finns någon anledning och då är det såklart svårt att slappna av. Detta är det jag behöver jobba mest av allt på. Mitt schema är lugnare än på länge men kroppen har inte hunnit med att lugna ner sig. Jag ska faktiskt på ansiktsbehandling ikväll och på akupunktur/massage på torsdag. Jag har inte provat akupunktur tidigare så det ska bli väldigt spännande. Enligt massageterapeuten somnar de flesta så det verkar onekligen ha en avslappnande effekt. Utöver det jobbar jag ständigt på att komma i säng tidigare och jag mediterar emellanåt med hjälp av Mindfulnessapparna, som jag tycker är riktigt bra!

Träning
Träning är viktigt för tarmarnas funktion, och det var ganska många veckor sedan nu som jag kom iväg på någon träning. Det har inte funnits varken tid eller ork och sen blev jag sjuk. Men nu är det dags att sätta igång, jag har 2 träningspass inbokade med PT-Daniel i veckan så träningen startar imorgon. 2 styrketräningspass och ett konditionspass ska det minsann bli varje vecka. Jag ska försöka att åtminstone någon dag i veckan gå istället för att cykla till jobbet vilket ger mig några minuter rörelse till. Hinner man inte träna så är raska promenader ett alternativ tipsar Cilla som också kämpar med sin mage.

Så, detta känns väl som en bra åtgärdsplan? Det tycker jag i alla fall. Jag är helt säker på att jag kommer komma tillrätta med balansen och stressen och magen och livet, men ibland tar det lite längre tid än man hade velat. Den där quickfixen finns liksom inte, för hade den funnits hade ju alla gjort så. Det finns bara ett sätt att göra saker på, och det är att acceptera den kropp man fått, uppskatta att den kämpar åt en, varje dag, varje sekund, och ge den så bra förutsättningar det bara går för att läka!

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att det låter som en väldigt bra åtgärdsplan :) Lite som min plan! Däremot åt jag sparris i lördags, men verkar inte ha reagerat negativt på den. I övrigt har jag bara valt sådana grönsaker som magen "ska" gilla. Den här veckan äter jag torsk, räkor och kyckling. Alltså lite mer fisk och skaldjur än jag brukar. Jag hoppas att magen ska gillar det :)

    Lycka till och hoppas att magen lugnar ner sig när du är lite mer snäll mot den!

    kramar

    SvaraRadera
  2. Ditt matval överenstämmer helt till 100% med mitt! Jag har också en känslig mage och pga äter mejerifritt, nästan inga kålsorter, bara blad grönt osv...
    och jag håller med, stress kan ställa till det rejält!
    Ha en fin dag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera