onsdag 5 september 2012

Abstinens

Alltså jag är ingen riktig kaffedrickare egentligen och dricker aldrig mer än 2 koppar/dag. Sätter aldrig på kaffe hemma utan dricker bara på jobbet, när vi är bortbjudna/har gäster eller är på restaurang/café. Jag tycker inte jättemycket om det, förutom cappuccino och kaffe latte som jag älskar, och det kan vara väldigt gott med en kopp kaffe efter en god måltid också. Resten av kaffet jag dricker är rent okynnesdrickande, en dålig vana. Och visst, kaffe är inte den värsta ovanan man kan ha, det är nog inte ens speciellt dåligt. Men jag märker att jag ganska snabbt blir beroende och att min kropp reagerar när jag inte dricker kaffe. Och jag tycker att det är onödigt att skapa ett beroende. Dessutom kan jag inte dricka svart kaffe utan vill ha massor av mjölk i, vilket jag inte vill få i mig för mycket av, eller grädde och det vill jag inte heller dricka i de mängderna till vardags. 

Varför sitter jag då här med bultande huvudvärk sen igår? Jo för jag vande min kropp vid kaffe under helgen! Det var så gott kaffe, och självklart fanns det grädde tillgängligt, och det var så mysigt att sitta där med min kopp (det är väääääldigt gott med grädde i kaffe, om ni inte provat så gör det!) så det blev väl en 3 koppar per dag, vilket är mer än jag någonsin dricker annars. 3 dagar räckte tydligen för att min kropp skulle bli beroende så igår eftermiddag kom abstinensen i form av huvudvärk och den har inte gått över sen dess. Därför fortsätter jag kaffevägra, för det känns inte sunt att få en sån reaktion. Dessutom är kaffet på jobbet inte gott, och ska jag dricka kaffe ska det åtminstone vara gott, inte bara slentrian. En av de första sakerna Anna Hallén sa på kursen var faktiskt:
- Från och med idag ska ni aldrig äta något som är äckligt.
Så jag anammar den regeln, håller mig till mitt te och hoppas att huvudvärken snart går över. Nästa helg på kursen tänker jag njuta av en kopp per dag istället...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar