fredag 17 augusti 2012

Fredag igen! - och kostfokusuppdatering

Ja jösses, en hel vecka har gått och inte ett enda blogginlägg? Vad beror det på? Svaret är att jag inte varit hemma speciellt mycket, och när jag varit hemma har jag prioriterat att äta och softa med sambon innan läggdags framför att sitta vid datorn. Så kan det gå. Förra helgen var verkligen grymt bra, vi fick så mycket god mat och champagne på The Lodge, otroligt lyxigt kändes det! Helgen fortsatte finfint med picknick och Kent-konsert (mina gamla idoler!) på lördagen och handbollsfinal och grillning med fina vänner på söndagen. Synd att klaga. Jag känner att helgen som kommer bjuder på mycket trevligt också, ikväll restaurang med en av mina gamla kollegor, imorgon 30-årsfest och på söndag bastuflotte med kompisar! Inte mycket datortid i helgen heller alltså, men ni brukar ändå inte läsa så mycket bloggar på helgen har jag märkt så ni klarar er nog =)
 
Någon kanske undrar hur det går med mitt kostfokus jag bestämde mig för för ett tag sen? Njaa, det går väl både bra och dåligt, fast mest bra skulle jag vilja säga. Jag får lite ryck ibland, framförallt när jag inte är riktigt i balans med mig själv (som just nu), då sätter jag upp massa mål och planer och siffror, nåt slags kontrollbehov antar jag. Det är inte på något sätt nerlagt, jag tänker på vad jag äter och försöker få till bra vanor och balans igen, meeen är inte sådär superstrikt med varken det ena eller det andra, vilket jag tycker känns sunt och bra för mig just nu. Här kommer en statusuppdatering av de mål jag satt upp:
 
- LCHF som grund med väldigt få undantag
Det skulle jag säga att jag följer ganska bra, fast undantagen är fortfarande fler än jag egentligen skulle vilja, men åtminstone inte "onödiga" eftersom de har inträffat vid speciella tillfällen som middagen på The Lodge, pickniken med kompisarna och en sen länge planerad sushikväll med vänner.
 
- Periodisk fasta måndag-fredag
Jag äter oftast ingenting förrän till lunch på vardagarna, men vi har en ganska okej frukostbuffé på jobbet så två dagar denna veckan har jag ätit en liten frukost vid 9. Några köttbullar, lite rödbetssallad, lite leverpastej, en skiva ost och lite räksallad. Typ. Det känns helt bra tycker jag och jag planerar att fortsätta såhär, dvs oftast fasta men om jag är hungrig eller vill ha frukost så äter jag. Jag tror att det är bra med lite variation i när och hur mycket man äter, och det är bra för psyket att inte ha så mycket "förbud" utan gå lite på hur det känns i kroppen och knoppen och lita på det.
 
- 2-4 mål/dag
Detta var ju ett svävande mål men det jag ville var att komma ifrån mitt småätande som jag gjorde ganska mycket innan hemma. En ostskiva här, lite nötter där och några skivor korv här blir i slutändan ganska mycket, och det där ätandet man gör på stående fot registrerar inte hjärnan på samma sätt som när man äter "på riktigt", och eftersom det oftast inte är mat man behöver utan bara ett sug så är det ett onödigt beteende tycker jag. Det har faktiskt gått väldigt bra! Jag har i stort sett bara ätit lunch och middag, ibland frukost och ibland ett litet mellanmål, men jag har känt efter mer om jag verkligen är hungrig, och jag har inte stått vid kylskåpet
 
- 1300-1700 kcal/dag
Ingen aning hur jag ligger till här! Första veckan var jag väldigt strikt och räknade och höll på, men sen dess har det inte funnits så mycket tid till matlagning och när jag tar mat från lunchbuffén på jobbet eller är ute och äter tänker jag ALDRIG i banorna av hur mycket kalorier maten innehåller. ALDRIG!! När jag viktklubbade för några år sen gjorde jag så och det var inget sunt beteende, så om du håller på så där - SLUTA! Lyssna till din kropp istället och ät tills du är mätt och nöjd, det blir betydligt lättare när man skär ner på kolhydrater och äter mer fett, eftersom kroppens hunger- och mättnadshormon då får möjlighet att fungera normalt. Mitt problem är att jag har svårt med portionskontroll, jag äter som en mindre häst och älskar mat, därför äter jag mer än jag behöver och jag slickar i princip alltid tallriken även om jag råkat lägga upp för mycket. Det är ett beteende jag behöver få bukt med, och jag använder därför kaloriräkning IBLAND som ett sätt att lära mig vad som är en normal portion. Sen är kalorier ingen exakt vetenskap och kalorier från olika livsmedel gör olika saker i kroppen, men det tänkte jag vi skulle prata mer om en annan dag. Jag tycker att det kan vara ett bra verktyg för att få koll på hur mycket man äter och var energin kommer ifrån och tycker att jag just nu har en bra balans i det.
 
Har jag märkt några resultat då? Tja, just nu väger jag faktiskt 1,5 kg mindre än vid kostfokus-starten (som inte blivit så mycket kostfokus), men det där går upp och ner hela tiden och är ingenting jag bryr mig så mycket om. Jag känner mig mindre sladdrig och svullen och märker att magen och kroppen är gladare på mig än precis efter semestern, och det är det viktigaste. Dessutom har jag inte styrketränat på länge och jag ser ju att jag tappat lite muskler så det är självklart en del av förklaringen.
 
Ha nu en underbar helg sötnosar och njut av ledigheten! Och om ni jobbar i helgen så hoppas jag ni hittar tid att njuta ändå!
Stor kram på er som tittar in här fastän jag uppdaterar så dåligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar