måndag 30 april 2012

Kesellafluff med vanilj, hallon och granatäpple

Cilla har introducerat mig för Kesellafluff och idag var det dags att prova en ny variant, med helt ägg och inte bara äggvita. Jag är nämligen rätt ledsen över alla äggulor som går till spillo. Ägg är ett superlivsmedel och innehåller alla vitaminer vi behöver, utom C-vitamin, och det mesta av nyttigheterna sitter i gulan. Hos mig går dock inga gulor till spillo, jag sparar dem i kylen och slänger ner i en smoothie, fläskpannkaka, majonnäs/aioli, sås eller liknande. Men jag ville ändå prova att göra på ett helt ägg, för att slippa leta upp andra rätter där jag kan använda mina överblivna gulor. Resultatet blev supergott, kanske inte fullt så fluffigt som med bara vita, men hur gott som helst!

1-2 portioner
1 ägg
1 burk (250 g) Kesella 1%
2 msk vispgrädde
½ tsk vaniljpulver (inte vaniljsocker men det behöver jag väl inte påpeka längre?)
30 g hallon
1 msk linfrön
4-5 hackade paranötter

Vispa ägget tills det är riktigt fluffigt. Tillsätt Kesella, vispgrädde, vaniljpulver och hallon (jag använder frysta) och vispa tills det är en slät smet. Häll upp i en skål och toppa med granatäpplekärnor (finns frysta - supersmart!), linfrön och paranötter (eller andra fröer och nötter).

Supergott blev och för ovanlighetens skull ska jag även bjuda på näringsinnehållet. Jag räknar i princip aldrig på vad jag äter. Varken kalorier, kolhydrater eller annat trams. Jag äter när jag är hungrig, tills jag är mätt, och bara av sånt som jag vet är bra för mig (jaja, inte alltid, jag är bara människa men oftast gör jag bara bra val) vilket innebär väldigt lite kolhydrater från stärkelse och socker. Det är en befrielse att inte räkna längre. Men idag ville jag försäkra mig om att få i mig tillräckligt så därför räknade jag, och here goes: 502 kcal, 34% protein, 54% fett och 12% kolhydrater. Mycket bra återhämtningsmål efter ett hårt passfastande mage!

2 kommentarer:

  1. Efter att i "mitt förra liv" förätit mig på Kesella (som jag då blandade med fun light) tar det emot att käka det igen, men dina fluffrecept låter så goda att jag måste göra det i alla fall. ;-) En tanke om det där med att det blir mindre fluffigt om man använder hela ägget är att man vispar vitan och gulan var för sig. Då får man kanske upp lite mer fluff i vitan. En tanke bara...

    SvaraRadera
  2. Spännande =) Jag ska prova att göra med hela ägget också framöver. Dessutom har jag faktiskt och börjat spara mina äggulor ibland. Det känns lite slösigt att bara slänga. Steka upp till frukost var gott!

    SvaraRadera