tisdag 7 maj 2013

Träningsuppdatering

Hej vänner!

Det är inte ofta ni hör från mig nu för tiden, så jag undrar om någon är kvar? Som ni säkert märkt så har jag haft en tuff period ända sen i höstas, att jobba och plugga samtidigt blev för mycket för mig och det har varit (och är fortfarande) kämpigt att få kroppen på banan igen. Jag mår bra psykiskt men det märks att kroppen tagit skada av stressen och därför känner jag mig ofta stressad och nervös även när jag inte har anledning att vara det. Därför tar jag det väldigt lugnt med alla "måsten" och prioriterar jobb, bröllopsplanering, vila och träning.

Så till träningsuppdateringen! Att träna 3 ggr i veckan har inte riktigt funkat med ork och tid, men de senaste 4-5 veckorna har jag kommit iväg till gymmet minst en gång i veckan vilket jag är väldigt stolt över, framförallt eftersom jag sällan (eller aldrig) varit sugen på att sticka dit. Väl där känns det alltid bra, och efteråt ännu bättre, men just att komma iväg är fortfarande lite segt. Men nu börjar rutinen komma på plats och förra veckan fick jag faktiskt till 3 pass för första gången på vääääldigt länge.

Jag har nästan avslutat upplägget PT-Helena gjorde till mig. Intervallpasset sprang jag för fjärde och sista gången i söndags och det gick grymt bra! Intervallerna är 1, 2, 3, 4 och 5 minuter långa med 1 minuts vila mellan, vilket ska upprepas 2 gånger. Dvs total tid 40 min, plus uppvärmning och nedvarvning. Första gången hann jag 4,52 km på den tiden, och sen har jag ökat varje gång för att i söndags äntligen klara mitt mål att passera 5 km genom att springa 5,08 km. Riktigt bra resultat tycker jag med tanke på att passen varit utspridna över 2 månader istället för en gång i veckan som var tanken. Jag känner att min kondition förbättrats, jag orkar mer och psyket har stärkts så jag klarar att pressa mig själv hårdare. För i dessa intervaller får hjärnan jobba nästan lika hårt som kroppen, det är riktigt tungt när det är dags för 4 och 5 minuters intervallerna och man ska hålla samma hastighet som när man sprang i bara 1 minut...

Jag har fortfarande en gång kvar på helkroppspasset och cirkelpasset, men de sparar jag som bonuspass till framtiden. Nu kör jag nämligen igång med mitt nya upplägg från PT-Sofia! En månad framöver ska jag köra 2 styrkepass per vecka och 1 intervallpass. Styrkepassen fokuserar på grundövningar som t ex marklyft, bänkpress, dips och pullups, stora muskelgrupper, där övningarna ska göras i superset = tidseffektivt = me like! Intervallpasset består av korta snabba intervaller så det blir stor skillnad från mitt förra intervallpass, kul! Målet med upplägget är att bygga muskler, och sen i juni blir det fokus förbränning inför bröllopet som närmar sig med stormsteg!!

Jag känner verkligen att jag saknar er och bloggen, så jag hoppas höra av mig snart igen! Tills dess hoppas jag att ni har det bra och njuter av våren/sommaren som äntligen är här!

4 kommentarer:

  1. Ta det lugnt och låt kroppen återhämta sig. Jag finns i alla fall kvar här och läser när du återkommer! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Erika, det värmer! ♥

      Radera
  2. Jag måste också få lägga till att om man har varit rejält stressad så är högintensiv träning och styrka inte det som bör utgöra basen i träningen, snarare lågpulsträning. Kolla gärna in mitt inlägg om något som kallas "Aerobic Deficiency Syndrome" på det temat! Jag vill absolut inte vara en pekpinne här, det är grymt att du hittat motivation och kul upplägg - men jag är lite emot att alla PTs rekommenderar (nästan) samma sak - styrketräning, ofta tills man kört slut alla muskler helt vilket ger sinnessjuk träningsvärk och intervaller - som ger snabb effekt men har hög risk för skador och sjukdom som följd. Hur som helst, se det som en möjlig inspiration att testa nåt nytt. ;-)

    /Henrik på ledgenomexempel.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset Henrik! Jag håller helt med dig, har lärt mig mycket sedan detta inlägg skrevs. Utmattningen har eskalerat och därför blir det i dagsläget ingen träning alls. Framöver när energin kommer tillbaka ska jag prova mig fram med lågintensiv träning och korta pass, men en sak i taget!
      Mvh Tove

      Radera