fredag 30 november 2012

Uppdatering

Hej vänner!

Det har varit tyst från mig länge nu, vad händer? Inte så mycket egentligen. Min kropp är fortfarande lite upp och ner, den verkar ha tagit mycket stryk av det intensiva tempot i höstas och fastän det är lugnare nu kommer jag inte ikapp mig själv. Jag kommer inte ner i varv vad jag än gör och det är jobbigt och frustrerande att gå omkring och känna mig stressad och nervös fastän jag inte har någon anledning. Men jag tänker inte bli stressad av att jag känner mig stressad så jag försöker acceptera läget och tänker att det får ta den tid det tar, och att varje bra sak jag gör är ett steg i rätt riktning.

Magen är något lugnare men fortfarande ganska svullen. Oftast dock inte svullen hela dagarna utan mest på kvällen. Jag har inte varit så strikt med maten som jag beskrev i inlägget, det blev helt enkelt för jobbigt och jag har inte haft tid att planera och fixa så mycket som krävs om man ska vara sådär strikt. Men jag har definitivt minskat ännu mer på mejerier, ätit mycket fisk och skaldjur istället för kött, varit noga med linfrön och kokosolja varje dag och försökt att undvika kålfamiljen när jag äter grönsaker. Det får vara gott nog just nu känner jag, troligtvis skulle magen bli ännu lugnare om jag var striktare, men det skapar samtidigt en stress att gå omkring och tänka på vad jag inte får äta hela tiden, och eftersom stressen är största problemet och magproblemen numera hanterbara (blir bara svullen, har inte ont i magen och inga andra besvär) så är jag nöjd. Ju lugnare jag blir, ju gladare kommer magen bli.

Jag har börjat gå på akupunktur varannan vecka och tror att det kan vara jättebra, ska bli spännande att se vad det ger för effekt om ett tag. Än har jag bara provat en gång så inga underverk än. Jag ligger på spikmatta varje kväll när jag ska sova, och jag mediterar ibland med hjälp av Mindfulnessappen. Det jag behöver bli bättre på är som vanligt att komma i säng i tid, sömnen är oerhört viktig för att komma tillrätta med stressrelaterade problem. Jag borde också meditera något oftare, för det får mig verkligen ner i varv.

Angående träningen så har jag bestämt mig för att inte styrketräna just nu, inte på det där strukturerade sättet iaf. Jag kanske kör ett pass då och då och springer lite intervaller, men jag klarar inte ett schema som kräver att jag kör ett visst antal pass varje vecka. Jag har istället bestämt mig för att satsa på lugnare träning som yoga och simning. Jag hade nypremiär i yogasalen igår och det var underbart skönt, fast väldigt jobbigt samtidigt. Kroppen var stel och ovan, men jag vet vilka underverk yoga gör och det brukar kännas helt annorlunda efter bara ett par gånger. Jag ska försöka komma i väg en gång i veckan, och tänkte även prova Body Balance som jag förstått ska vara lite liknande. Jag tänkte också komma iväg till simhallen snart, kanske redan ikväll. Ett badhus i stan har nämligen mysfredag med tända ljus och lugn musik, och ingen plask och lek, efter 18 på fredagar, vilket känns som ett perfekt upplägg för mig.

Jag kämpar på helt enkelt och i takt med att jag är i bättre balans kommer ni se mer av mig, jag har mycket jag vill skriva om! Men hälsan kommer alltid först, låt det gälla även för er och gör något bra för dig själv idag!

Ha en fin fredag, kram på er! ♥

1 kommentar:

  1. Hej Tove!
    Jag förstår att du inte har tid med bloggen, men jag vill ändå att du ska veta att jag saknar dina kloka ord.

    God Jul!

    SvaraRadera