torsdag 19 april 2012

LCHF Köttbullar med blomkålsmos och sockerfri lingonsylt + Blomkålsbiffar

Denna latmansvariant av köttbullar ska man bara välja om man kör en lite mer liberal variant av LCHF och ibland tillåter sig lite mer kolhydrater än 20 g/dag. Denna veckan tillät inga hemmatrillade köttbullar och då passade denna variant oss fint, goda köttbullar som ser hemmalagade ut, men de innehåller tyvärr lite saker som vi annars valt bort, som ströbröd och potatis, men åtminstone 80% kött. Hemmalagat är såklart alltid bäst, men det är inte alltid tiden finns. Gladast blev jag ändå över att det gick så bra att göra egen lingonsylt med sötningsmedel istället för socker. Supergott blev det, precis som vanlig lingonsylt i både smak och konsistens fast med mycket mindre kolhydrater! Jag älskar lingonsylt och tycker att vissa rätter kräver det. Längtar efter att äta denna till fläskpannkaka, jag brukar ta så lite annars men med denna varianten kan jag unna mig lite mer!

4 portioner
1 förpackning färdiga köttbullar (eller hemlagade)
1 blomkålshuvud
vispgrädde
smör
2 dl vispgrädde
1 msk kalvfond
1 msk kinesisk soja
1 förpackning frysta lingon (225 g)
ca ½ dl sötningsmedel, t ex Ica Stevia Strö eller Sukrin+

Börja med lingonsylten. Blanda lingon med sötningsmedel i en kastrull. Låt koka upp och sänk sedan värmen och låt sjuda på svag värme i 5-10 minuter. Smaka av med sötningsmedel till önskad sötma. Låt sedan kallna i kylen. Dela blomkålshuvudet i buketter och låt koka i saltat vatten ca 10 min. Häll av vattnet och tillsätt en klick smör och en skvätt grädde och vispa med elvisp (eller stavmixer) till önskad konsistens. Smaka av med salt, vitpeppar och gärna lite färskriven muskot. Stek köttbullarna i smör och/eller kokosolja tills de fått lite färg och håll dem sedan varma i ugnen. Vispa ur stekpannan med 2 dl vispgrädde, fond och soja.
Servera köttbullarna med mos, gräddsås och lingonsylt och eventuellt någon ytterligare grönsak.


Ett vardagstips är att göra dubbel sats mos när man ändå håller på. Det överblivna moset kan sen lätt förvandlas till blomkålsbiffar som vi gjorde idag! Jag blandade blomkålsmos med ett helt ägg, 2 äggulor (som jag hade över från Kesellafluff) och 1 msk fiberhusk. Låt det svälla 5-10 minuter tills det går att forma bullar av det och stek dem länge i mycket smör och kokosolja. Servera t ex med stekt sidfläsk eller bacon och lingonsylt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar