torsdag 5 april 2012

Vissa val är svårare än andra...

Vissa saker är lättare att välja bort än andra, och jag har två saker jag är väldigt svag för: bröd och potatis. Särskilt potatismos och puré är en favorit, och det var just det som serverades till lunch idag när jag för en gångs skull gick ut och åt. Som jag förhandlade med mig själv... "Jag kan ju ta in det och bara smaka lite", "Om jag ska träna sen gör det ingenting utan är t o m bra med lite extra kolhydrater" osv. Hela min kropp skrek efter denna jäkla potatispuré och när jag väl bestämt mig för att jag därför inte kunde beställa det började jag tänka att jag kanske kunde smaka lite av min kollega!?! Självklart hade det inte varit någon fara om jag hade ätit lite mos, men det hade ju inte stannat där. Jag hade i så fall troligtvis ätit godis från påskägget på jobbet och dessutom haft ett rejält sug ikväll och imorgon också och det orkar jag inte.

För mig är det viktigt att begränsa högtiderna till de dagar det faktiskt handlar om. Det är inte jul och nyår i 3 veckor utan 3 dagar, och det är inte påsk i en vecka utan 2 dagar. Jag har bestämt mig för lite friare tyglar i påsk, men det börjar inte gälla förrän imorgon kväll!

Jag sa alltså ifrån att jag inte ville ha någon potatis och fick en glad överraskning. Servitrisen höjde inte på ögonbrynen, och när jag fick maten låg det massa stekta grönsaker på tallriken - paprika, sugarsnaps osv - så gott! Jag behövde inte be om nånting alls och de frågade inte utan fixade istället, trevligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar