tisdag 24 april 2012

Uppdatering från kollegorna

Jag skrev ju för ett tag sedan om att jag fått flera av mina kollegor att prova lågkolhydratkost. Nu när det gått någon vecka tänkte jag bjuda på en kort uppdatering. Min manliga kollega har gått ner 4 kg på 2 veckor, och det syns verkligen på honom också. Däremot har han svårt att hitta alternativ och saker att äta, jag förstår inte riktigt vad problemet är men försöker peppa och tipsa allt vad jag kan och hoppas att han snart hittar alternativ som han trivs med. Min kvinnliga kollega däremot trivs jättebra! Hon var rätt skeptisk till att börja med men på en vecka gick hon ner 1,5 kg och kände framförallt av andra positiva effekter: inget sötsug, lugn mage, bättre mättnad osv. Riktigt roligt att höra!

Det som gör mig förbryllad är dock det här som vissa säger om LCHF, att det är svårt att hitta alternativ och att maten blir enformig. Vad är det som blir enformigt? Och vad var det som var så varierat med att äta bröd, pasta, ris och potatis? Jag förstår att det handlar om vanor och kanske kände jag likadant i början. Det var 1½ år sedan jag började så för mig är low carb numera vardag. Men som jag ser det så kan man ju äta allt som man åt innan, det är bara att man byter ut bröd, pasta, ris och potatis mot någon grönsak. Man kan göra sallad, blomkålsmos, grönsaker i ugn, coleslaw, blomkålsris, smörstekt vitkål, LCHF-pasta, LCHF-bröd osv osv.

Vad säger ni andra här? Någon mer som upplevt samma problem med svårigheter att hitta mat när ni gått över till lågkolhydratkost? Ge mig i så fall gärna era bästa tips för att komma vidare så för jag vidare dem!

1 kommentar:

  1. Så roligt att du inspirerar andra till förändring!!! Jag tycker jag äter mycket mer varierat nu än när jag åt "som alla andra". Här är några förslag:

    Till lunch kan man ju om man inte är för strikt äta quinoa, råris eller bovete.

    Vitkålsmos är gott: http://systrarirott.blogspot.se/2012/04/vad-har-man-till-pastasasen-forslag-8.html

    Eller varför inte en wrap (om man byter ut vattnet mot grädde):
    http://systrarirott.blogspot.se/2012/04/vad-har-man-till-pastasasen-forslag-6.html

    SvaraRadera