torsdag 30 augusti 2012

Biter mig i tungan...

Åååhh jag blir galen snart! Jag är ganska ny på jobbet så jag försöker vara "normal" så långt det går och inte agera kost-Hitler, men det är svåååårt när människor uttalar sig tvärsäkert om saker det är uppenbart att de inte vet något om! Någon enstaka är intresserad men de flesta har mentaliteten "lite av allt" och att det är bra med "balans". Jag tror också på en balans i sin kosthållning, och självklart finns det inte en balans som passar alla. En diabetiker eller sockerberoende till exempel måste vara strikt och äta minimalt med kolhydrater, medan någon som tränar mycket kan vara mer liberal. Och där emellan finns det lika många varianter som det finns människor. MEN, den där balansen som de pratar om innebär i de allra flesta fall tallriksmodellen och på sin höjd mörkt bröd istället för vitt, och det kan jag inte på något sätt hålla med om är bra för någon människa. Och därför gör jag ett litet uttalande och håller sen tyst och biter mig i tungan när debatten fortsätter.

Jag tror nämligen att en glutenfri lågkolhydratkost med naturliga fetter är den bästa grunden, för alla, gammal som ung. Det finns ingenting som någon behöver för att överleva i varken pasta eller bröd, eller välling för den delen. Det är klart det är gott, jag gillar också bröd, men det som är gott att äta är inte samma som det som är bra för hälsan, det är två olika diskussioner. Visst kan man må bra psykiskt av att "unna" sig, men är det att unna sig att äta mackor varje dag till frukost, eller är det att unna sig att på helgen njuta av ett riktigt gott bröd? För mig är det det senare alternativet, men eftersom det får min mage att svälla upp till en ballong blir det inte riktigt en njutning ändå och därför händer det väldigt sällan.

Det cirkulerar så mycket felaktigheter kring kost och det gör mig uppriktigt ledsen. Jag blir ledsen att så många är sjuka och överviktiga och tar mediciner helt i onödan, när det kunnat undvikas genom en naturlig kost. Jag blir ledsen att naturliga (och goda!) produkter som smör och grädde (eller ägg för den delen för kolesterolmyten är i allra högsta grad vid liv hos gemene man) hos många har så dåligt rykte, och ska generera dåligt samvete medan skräpprodukter som margarin och varianter av lightgrädde är helt accepterade. Jag blir också ledsen att socker är så accepterat och att sötsug och kolhydratcravings ses som helt normalt och kan diskuteras utan att någon rycker på ögonbrynen, när det är så lätt att slippa ha det så.

Jag önskar att begreppet kolhydrater inte bara ska innefatta bröd, pasta, ris, potatis osv, utan att det ska bli allmänt känt att grönsaker, nötter, mejeriprodukter och så vidare också innehåller kolhydrater. Jag önskar att "fruktogrönt" slutar vara ett ord och att uttrycket "frukt är godis" används med sin rätta betydelse, som något man kan unna sig ibland, istället för godis.

Jag är ingen fanatiker och de som följer min blogg vet att jag emellanåt gör ganska många och stora avsteg från lågkolhydratkosten som är min grund, för att det fungerar för mig. Men oftast äter jag enligt ganska strikt LCHF, med gissningsvis ca 20-30 g kolhydrater per dag (eller 5-10 E%) och jag har aldrig mått bättre. Min mage är lugn och platt, jag orkar mer, har högre energinivå, blir aldrig akuthungrig, har inga blodsockerdippar, och jag är väldigt sällan sjuk. Jag önskar att fler vill ta sig tiden att hitta sin optimala kost för jag är övertygad om att vi då blivit smalare och friskare och kunnat vända utvecklingen av våra västerländska välfärdssjukdomar (högt blodtryck, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, cancer osv). Slutligen så önskar jag också en mer öppen debatt där vi accepterar att vi alla är individer med olika kroppar och därför gör olika val, och låter såväl superstrikta sockerberoende som träningsliberala LCHF-are ta plats!

8 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet!
    Jag är ju själv ny på det här och får fortfarande inte ihop det med all min tidigare kunskap (?) om kost. När jag läser om LCHF blir det nästan som att läsa att jorden visst är platt. Men jag läser i alla fall på om ämnet. De som kommenterar maten på jobbet har på sin höjd läst en rubrik i Aftonbladet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Visst är det så! Det går emot allt man någonsin läst, men med handen på hjärtat så var min tidigare kunskap också mest baserad på Aftonbladet och dylikt, och jag visste inte hur kroppen egentligen fungerar. Nu har jag kört LCHF (som grund) ganska länge, till vintern blir det 2 år, så för mig är det helt naturligt att bara köpa smör, vispgrädde, turkisk yoghurt osv, och jag behöver nog bli bättre på att komma ihåg hur jag själv resonerade innan och vad det var som fick mig att komma till insikt.
      Jag kan varmt rekommendera Matrevolutionen av Andreas "Kostdoktorn" Eenfeldt! Den är en väldigt bra sammanfattning av både evolution och näringslära och dessutom lätt att läsa och förstå.

      Radera
    2. Den boken har jag faktiskt läst precis. Den var mycket bra. Till och med lite väl övertydlig ibland kanske... Funderar på om man ska läsa något mer eller om det blir en upprepning av det som står i Eenfeldts bok. Har du något tips? ;-)

      Radera
    3. Ah men då har du ju en jättebra grund, tycker jag. Andra böcker som jag läst blir inte upprepningar utan snarare fördjupningar, eftersom Eenfeldts bok är så överskådlig och mest en introduktion.
      Är man intresserad av historien kring hur våra kostråd kom till är "Ideologin, pengarna och kostråden" av Per Wikholm och Lars-Erik Litsfeldt jätteintressant.
      Vill man veta mer om biologin i kroppen och framförallt kolesterol så finns "Fett och kolesterol är hälsosamt" av Uffe Ravnskov som jag håller på att läsa just nu.
      Och vill man veta mer om hjärnan, signalsubstanser osv så finns "Hjärnkoll på vikten" av Martin Ingvar och Gunilla Eldt.
      Sen har jag inte hunnit igenom fler böcker men det kommer ;)

      Radera
  2. Jättebra skrivet! Like på den:-) Jag blir bara så trött på alla som tycker att "man ska äta lite av allt". Det kanske funkar för ett fåtal men inte är de i majoritet i alla fall när man ser hur många som är överviktiga och har diverse andra hälsoproblem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Visst blir man trött!?! Framförallt när människor inte lyssnar...

      Bara för att man är normalviktig så betyder inte det att man är frisk och hälsosam på insidan. Jag var inte överviktig innan jag började med LCHF, och var inte sjuk heller, men mår ändå bättre nu. Och även om man inte är sjuk eller har några andra problem av att äta mycket kolhydrater just nu, så tror jag inte att det kan vara bra för kroppen i längden att äta mat som vi inte är anpassade för att ta hand om! Det är ju bara att se vad som hänt med folkhälsan världen över sedan fettskräcken infördes på 50-talet...

      Radera
  3. Jag känner igen mig, man vill så gärna säga till och hjälpa de som tycker att man ska äta "lite av allt för då mår ju alla bra".

    Jag har folk på jobbet som är extremt fetträdda och så fort jag nämner någon maträtt så säger de "är det vispgrädde i det?" och man ser hur de tänker så det knakar för att hitta en "lättare" lösning. Trist!

    Jag trivs så himla bra med min kost. Jag mår bra och jag känner mig mätt och belåten länge och jag skulle vilja hjälpa andra. Men jag brukar vara tyst... tills någon frågar. Jag vet av erfarenhet att många inte är mottagliga för det jag säger i alla fall. :-(
    Men jag hoppas att det kommer. Att fler och fler inser fördelarna med lågkolhydratskost. Att de inte ska behöva pratas om som en diet utan som ett sätt att äta för att må bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen tråkigt att vi blivit så rädda för naturlig mat och det är nog bra att påminna sig själv om att man själv (åtminstone jag) själv var där för bara några år sedan. Då köpte jag bara lättaste lightgrädden, lättmjölk, lättfil osv och åt havregrynsgröt och banan i tron att det var bra för mig, men istället var jag ju hungrig hela tiden.

      Tyvärr är det många som inte är intresserade av att lyssna, fastän de själva tar upp diskussionen (?!) och jag funderar hela tiden på vad som är bäst. Tyvärr är det väl klokt att spara på sin energi och inte slösa den på dem som ändå inte är intresserade... Men det är ju svårt när man vet att så många hade kunnat må så mycket bättre!

      Jag hoppas att ordet diet försvinner! Eller att det används som det det egentligen betyder: kosthållning. Visst kan man vilja skärpa till kosten emellanåt, formtoppa, deffa och liknande, men gemene man ska inte behöva hålla på och banta och dieta, inte om man lever och äter så som vi är skapta för (eller åtminstone så nära det går och ändå passar in i dagens samhälle).

      Det blir långt så fort jag skriver om det här för jag blir så frustrerad =)

      Tack för dina kloka ord och hoppas dina kollegor så småningom lyssnar, de borde bli övertygade om de lagar alla dina goda recept! =P

      Radera