söndag 5 augusti 2012

Veckan som gått

Jag tänkte försöka mig på att utvärdera veckan som gått, veckan då planen var att skärpa till kosten, träna sparsamt i form av armhävningar och plankan, och fokusera på balans och lugn.

Kosten:
Som jag skrev i torsdags så har det gått bra med kosten. Jag har känt mig mätt på det jag planerat att äta, inte haft några problem att låta bli småätandet men samtidigt inte blivit besatt trots att jag räknat kalorier. Hade jag varit hungrig hade jag ätit mer och när det blev helg släppte jag utan problem räknandet. Kosten har varit LCHF förutom i fredags kväll då det blev ett oplanerat (och lite onödigt) undantag. Vi bestämde oss för att gå ut och äta och eftersom jag valde ryggbiff med rödvinssås och primörer borde jag ha kunnat hålla mig till det. Men... Först föll jag offer för det ekologiska, stenugnsbakade surdegsbrödet, och sen fick man även nypotatisstomp till biffen som jag inte kunde sluta äta av. Det satte igång ett sötsug och jag åt några godisbitar hos en kompis senare på kvällen. Inget av detta är såklart någon katastrof, men det är just den sortens "onödiga" undantag som jag vill komma ifrån. Vid speciella tillfällen kommer jag aldrig sluta göra undantag, och visst var detta gott, men inte så outstanding att jag inte kunnat låta bli.

Träningen:
Planen var armhävningar 3 gånger och magövningar 3 gånger. Jag har hittills hunnit med 2 av varje, men funderar över att klämma in båda idag så jag kommer ikapp och håller mig till planen.

Balansen:
Well, här går det väl framåt. Jag känner mig fortfarande stressad fastän jag inte har någon anledning att vara det. Jag har svårt att slappna av och njuta av stunderna jag befinner mig i. Jag tror att mindfulness kan vara en lösning och därför har jag varit ganska aktiv med Mindfulness-appen och lyssnat varje dag. Genom att jag gett mig själv space och inte haft så mycket inplanerat har jag kommit till insikt och tror att ganska mycket av stressen jag känner beror på mitt nya konsultuppdrag. Jag har faktiskt bara haft uppdraget i 2 veckor och sen haft semester i 3 veckor, så det är inte så konstigt att jag inte landat i det än och att det förmodligen påverkar mig mer än jag tror.

Summa summarum så har det varit en ganska bra vecka trots allt, och jag tänker fortsätta på det här spåret i minst 3 veckor till för att se vad det kan leda till.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att det ser ut som att du har fått till en jättebra vecka :) Jag tror inte att du ska kräva alltför mycket av dig själv, det kanske bara leder till ytterligare stress. Du är medveten om de undantag du inte vill göra, och genom att uppmärksamma när de händer kan du ju undvika dem bättre. Förhoppningsvis kommer du in i det nya jobbet ganska snart och då kanske stressen inför det lägger sig. Jag tycker att du gör många bra saker för att må bättre och är säker på att du kommer att göra det också. Heja dig fina du :)

    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina fina ord vännen, du är klok som alltid!

      Jag tar en sak i taget och (försöker) accepterar att jag är en person som i perioder orkar mindre än andra. Jag mår ju "bra", jag kan inte förklara det men tror att du kanske förstår. Jag bara känner att jag inte mår så bra som jag skulle kunna och att stressen jag känner inombords är för hög. Men jag jobbar vidare på att hitta balansen, den är nödvändig för att jag ska orka med min intensiva höst!

      Kramar!

      Radera