tisdag 7 februari 2012

LCHF Fläskpannkaka

Detta receptet på fläskpannkaka är hämtat från Ulrika Davidssons kokbok LCHF på mitt sätt, som jag tycker är en väldigt trevlig kokbok och en bra introduktion till LCHF. Det var den första jag köpte och den har använts flitigt! Portionerna är i många fall ganska små och innehåller ibland lite väl lite fett. Nu menar jag inte att mat ska drypa av fett bara för att det är LCHF, för så är det inte, men vissa recept känns som lågkalori och low carb samtidigt. Men det är ju enkelt att justera själv, och fördelen med att laga många recept ur samma kokbock är att man "lär känna" författaren och på så sätt kan man justera så att det passar en själv bättre.

Så till receptet:

4-6 portioner
1 paket stekfläsk/sidfläsk, 350 g
25 g smör (hälften jämfört med orginalreceptet, kan eventuellt uteslutas om man är känslig)
8 ägg
1½ dl vispgrädde
1 liten burk naturell keso, 250 g
2 dl riven ost
½ tsk salt
1 krm vitpeppar

Sätt ugnen på 250 grader. Skär fläsket i små bitar. Lägg en klick smör i en långpanna med höga kanter. Sätt in i ugnen tills smöret smälter. Fördela fläskbitarna i långpannan och stek dem i ugnen ca 10 minuter. Vispa upp ägg i en bunka och tillsätt grädde, keso och riven ost. Blanda ner salt och peppar och häll smeten i långpannan. Grädda pannkakan i ca 30 minuter. Servera med en sallad (eller rårivna morötter om man inte är känslig mot den extra mängden kolhydrater) och rårörda lingon.


Både jag och min sambo gillar verkligen fläskpannkaka, så att kunna äta det på LCHF-sätt är underbart! Jag tycker ärligt talat inte att det är någon större skillnad jämfört med vanlig fläskpannkaka, den enda skillnaden skulle i så fall vara att denna är godare! Fläsket kan självklart bytas ut mot tärnat bacon och det använde vi av lathet i början, men alltså det är så mycket godare med riktigt fläsk i lite större tärningar! För mig som är en liten tös räcker det till 6 portioner men för sambon blir det 4. Det kan se lite ut på tallriken men det är så mättande! Rårörda lingon eller lingonsylt får man själv känna efter om man klarar att ha till. Jag blir inte triggad av det så jag väljer att äta en liten mängd till (ca 1 msk) och jag väljer ekologiska rårörda lingon utan tillsatser (men med socker såklart) istället för kolhydratfattigare varianter som istället innehåller äpplemos, sötningsmedel och diverse tillsatser. Också ett individuellt val =) Gott och enkelt är detta hur som helst, en riktig vardagsfavorit - prova!

4 kommentarer:

  1. 250 grader var för mycket, pannkakan blev mörkbrun efter bara 20 min.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad synd, det är såklart olika för olika ugnar!

      Radera
  2. Börja på 250 grader (dvs värm upp ugnen på den tempen), och sänk till 225 5-10 min efter att kakan stoppats in i ugnen (lagom lämplig tid att hinna plocka ur diskmaskinen, eller fylla på med disken som blev, eller både och), blir alltid perfekt resultat (har inte provat receptet enligt ovan, men många varianter och ganska lika)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! I vår ugn blir resultatet bra på 250 grader men det är ju olika för olika ugnar.

      Radera