onsdag 8 februari 2012

LCHF Fröbröd

Expressen hade en LCHF-bilaga för några veckor sedan som jag med stort nöje läste på semestern. Kanske inte så mycket nytt för mig, men en väldigt bra introduktion till LCHF och många trevliga recept. Jag har hittills provat att baka både bröd och frallor från tidningens recept och båda recepten har blivit nya favoriter. Här kommer så ett recept på bröd som fullkomligt knockar detta recept som jag tidigare gjort ett par gånger, jag kommer troligtvis inte att göra det igen, för detta var ett riktigt gott bröd och inte alls äggigt som LCHF-bröd ibland tyvärr är.

1 lågt bröd
4 ägg
1 dl creme fraiche eller kesella (jag använde creme fraiche)
3 msk kallpressad olivolja eller rapsolja (jag använde rapsolja eftersom jag inte ville ha någon olivsmak)
1 msk bakpulver
½ tsk salt
70 g linfrö
70 g havrekli
70 g sesamfrö
50 g solrosfrö
½-1 dl BakePro (ingår inte i orginalreceptet så det kan uteslutas. Jag lade till det för att degen blev så kladdig och för att jag ville ha högre proteininnehåll)

Sätt ugnen på 180 grader. Vispa äggen lätt och blanda ner olja och creme fraiche eller Kesella. Tillsätt de torra ingredienserna och blanda väl. Degen ska ha en fuktig konsistens, som en tjock gröt. Om den känns för tunn kan du tillsätta mer frön eller havrekli. Lägg bakplåtspapper i en vanlig brödform på ca 30 x 12 cm. Häll i degen och grädda brödet i ugnens nedre del i 180 grader i 55 minuter. En sats ger ett lågt bröd, medan dubbel sats ger ett normalhögt bröd. Grädda brödet 10 minuter längre om du gör en dubbel sats. Låt brödet svalna på galler. Förvara i kylskåp i folie eller plastpåse. Kan frysas som helt bröd eller skuret i skivor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar