tisdag 7 februari 2012

Nypremiär på gymmet!

Idag var det dags för styrketräning igen med PT-Daniel efter mitt semesteruppehåll på 2,5 vecka. Jag var verkligen inställd på att det skulle gå dåligt, men att det är okej att första veckan är rätt så tung när man mestadels slappat och druckit drinkar i 2 veckor. Men guess what? Det gick asbra rent ut sagt! Jag kände inte att jag tappat i styrka alls och dessutom föll lite teknikbitar på plats! Latsdrag till exempel är en övning som hittills gått sådär, jag har haft svårt att få kontakt med ryggen och istället dragit med armarna och fått helt galet ont i underarmarna. Idag kände jag direkt att det kändes annorlunda och så mycket bättre, jag fick verkligen kontakt med rätt muskler och efter 4 set hade jag inga känningar i underarmarna what so ever!

Det kändes för bra för att vara sant att jag kunde fortsätta där jag var med min träning istället för att börja om litegrann som jag räknat med, och att det dessutom gick bättre än innan semestern känns ju smått sjukt. Men så tänkte jag efter, och insåg att jag sedan jag började träna i oktober inte haft någon viloperiod alls, förutom när jag varit sjuk. Jag har haft två rejäla förkylningar, men efter båda har jag kört igång med träning direkt när jag varit redo. Så egentligen är det nog inte så konstigt att min kropp mådde bra av en vilovecka (jag tränade ju faktiskt 4 gånger första semesterveckan). Kvällens resultat får helt enkelt bli något att komma ihåg, en note to self att det är klokt att planera in lite vila från träningen emellanåt.

Efter styrketräningen körde jag på rent glädjefnatt 30 minuters korta och snabba intervaller på löpbandet. Det är nämligen dags att lägga i nästa växel på konditionsträningen, och jag kommer dessa 4 veckor endast köra intervaller efter styrkan, ingen vanlig jogging, och hoppas på en konditionsboost!

1 kommentar:

  1. Härligt Tove :) Jag har också börjat köra intervaller, och jag märker efter bara några veckor nu att det ger. Som tusan. Så vi får peppa varandra med intervallerna och ge varandra tips på utformning. Jag kommer dock att börja springa längre sträckor inför Göteborgsvarvet efter formtoppningen, men jag kommer fortsätta med intervallerna och variera löpningen. Tror att det blir en riktigt kick ass-uppladdning.

    Jag gillar verkligen att du är tillbaka igen, jag får sjukt mycket inspiration av dig och ditt skrivande gör mig glad. Det är märkligt, men väldigt roligt! Kram på dej

    SvaraRadera