fredag 10 februari 2012

LCHF Pannkakor

Så var det dags för final i frukostveckan som jag hoppas gett lite inspiration till smarriga och nyttiga LCHF-frukostar. Dagens tips är pannkakor! Som jag älskar pannkakor! Har alltid gjort! Det finns en uppsjö av varianter på recept, så mitt råd är att googla och våga prova tills du hittat just din favorit! Själv har jag provat några olika men fastnat för dessa som aldrig gör mig besviken. Inte så tunna som "vanliga" pannkakor men inte heller så tjocka som amerikanska pannkakor. Smaken är jättegod och jag saknar inte mjölpannkakor det minsta fastän jag var ett så stort fan av dem! Receptet är hämtat från Kostdoktorns eminenta bok Matrevolutionen som jag rekommenderar alla att läsa, den är väldigt intressant och lärorik oavsett om man vill prova LCHF eller ej. Nästa gång det är pannkaksdags är jag dock sugen på att prova kesoplättar.

2-4 portioner
4 ägg
3 dl vispgrädde
2 dl mandelmjöl
1 msk fiberhusk
½ tsk bakpulver7
smör att steka i

Blanda alla ingredienser och låt stå några minuter så att fiberhusken får svälla. Grädda ca 6 små pannkakor i smör i stekpanna på medelvärme, de bränner lätt om värmen är för hög.

Man serverar med det man tycker om, kanske vispad grädde och lite bär, hemmagjord LCHF-glass, keso eller turkisk yoghurt smaksatt med vaniljpulver eller kanel, om man äter mer kolhydrater kanske rårivet äpple eller smörstekta äppleskivor, endast fantasin sätter gränser! Hemma hos oss serveras de dock alltid på samma sätt: med bacon, smör och lite sukrin. Kombinationen av sött och salt är oslagbar och I lööööv it! Efter en sån frukost finns det inget behov av lunch och det är en bra uppladdning om man ska iväg på äventyr. Det är såklart ingen sensation näringsmässigt, både bacon och sötningsmedel går att diskutera, men återigen så får man se till individen. Både jag och min sambo är normalviktiga och har inget sockerberoende. Pannkakor med bacon, smör och lönnsirap var vår favoritfrukost på helgen innan LCHF kom in i vårt liv och jämfört med det är denna frukosten väldigt mycket bättre och mer mättande. På LCHF känner jag extremt sällan att jag saknar något eftersom all mat är så god, men för mig sätter det guldkant på tillvaron att ibland unna mig substitut till mina gamla favoriter. Ibland motsvarar i detta fallet inte ens en gång i månaden vilket jag tycker är helt ok.

Veckans övriga frukostinlägg hittar ni här:

1 kommentar:

  1. Nej, det var inte KC Grande, utan något enklare. Ingen pool eller så, men men, härligt var det ändå. :)

    Låter najs med flytt för Joanna. Hon pratade om det när jag var nere i slutet av oktober. Och grillkvällar låter ju kalas på en sån balkong. :)

    Ha en skön helg!
    Kram

    SvaraRadera