torsdag 10 maj 2012

Fettförbränningstips!

Jag har en kollega som provar LCHF och jag agerar såklart coach med stort nöje, lite övning inför hösten =) Hon är normalviktig men vill, som så många andra av oss tjejer, gå ner de där 3-5 "sista" kilona av ren fåfänga. Hon ville även prova LCHF av hälsoskäl och det verkar funka bra med minskat sötsug och gladare mage, som de flesta som provar LCHF brukar upptäcka. Men om vi återgår till kroppen och vikten, så tycker jag att man i första hand ska ställa sig själv frågan varför man vill gå ner dessa kilon och om det verkligen är nödvändigt? Kanske har kroppen nått sin idealvikt och kanske är man själv för påverkad av de ideal som möter oss i tidningar och på TV? Kanske är man redan alldeles perfekt och fin som man är, kanske är kampen för kilona över och det är dags att kämpa för att vara nöjd och glad istället? Att vilja gå ner lite i vikt tror jag tillhör många tjejers vardag och det är svårt att släppa de tankarna fastän man kanske egentligen nått sitt mål.

Men de allra flesta tror jag inte lider av någon ätstörning eller skev kroppsuppfattning, utan är helt enkelt bara lite fåfänga och vill ner till en vikt vi haft tidigare i livet. Och jag tänker inte moralpredika mer eftersom jag själv är fåfäng och jag tycker det är helt okej att vara, så länge det inte går till överdrift eller går ut över ens hälsa, varken den fysiska eller psykiska! Det man ska komma ihåg med de där "sista" kilona är att kroppen inte har något eget intresse av att tappa dem, de är ju en överlevnadsreserv! Är man dessutom kvinna i åldern 25-30+ har man sämst förutsättningar för att tappa fett, hard facts tyvärr. Kroppen och hormonerna vill vara förberedda på att bära, föda och amma barn och jag kan tänka mig att det var en stor risk under vår evolution då tillgången till mat var rätt begränsad. Kroppen vet inte att så inte är fallet längre, så för att tappa det där sista fettet krävs lite ansträngning, kroppen kommer inte bara släppa det ifrån sig.

Här kommer listan med mina tips för ökad fettförbränning:

- LCHF
Med låga insulinnivåer i kroppen får din kropp tillgång till dina fettreserver och kan använda dem som energi, vilket inte går med höga insulinnivåer - då är kroppen istället inställd på fettlagring.

- Hård styrketräning
Raska promenader i all ära, men hård styrketräning är super för fettförbränningen eftersom det stimulerar våra hormoner på rätt sätt. Den ökade muskelmassan ger också ökad förbränning och dessutom snygga muskler.

- Dra ner på alkohol
Alkohol är ett gift för kroppen och därför stannar fettförbränningen upp när vi dricker. Kroppen satsar istället allt på att bränna alkoholen och vår fettförbränning står stilla i flera timmar av endast ett glas vin.

- Dra ner på mellanmål
Det påstås att vi ska äta var 3-4e timme för att hålla förbränningen vid liv, men detta är inte sant. Rådet har sitt ursprung i en undersökning som visade att vår förbränning höjs när vi äter och någon timme efteråt, vilket stämmer, men det man inte nämner är hur mycket förbränningen höjs när vi äter? Svaret är att förbränningen höjs i proportion till hur många kalorier vi äter, vilket känns väldigt logiskt. Låt säga att stenåldersmänniskan sprang på ett äpple (ja eller en rot, eller insekt eller vad de nu kunde springa på), verkar det då rimligt att kroppen förbrände flera hundra kalorier? Inte särskilt va? Kroppen värnar om sin överlevnad såklart. Det vill säga om du äter 2000 kcal på en dag så spelar det ingen roll för förbränningens skull om du äter dem i ett mål eller 5 mål, du kommer förbränna lika mycket oavsett. 
Att jag råder till att dra ner på mellanmål är för att vi ofta äter dem för att vi är sugna snarare än hungriga, och allt "onödigt" vi äter kommer påverka viktnedgången. Så känn efter - är du verkligen hungrig eller bara sugen? Det bästa är att äta 2-4 mål mat/dag, blir man hungrig mellan målen bör man öka portionsstorleken.

- Kokosolja!
Kokosolja är fantastiskt nyttig, och nu pratar jag som vanligt om den kallpressade (gärna ekologiska) och inte den i silverpaket i kyldisken som innehåller härdade fetter. Riktig kokosolja (som är fast i rumstemperatur, blir flytande vid ca 25 grader) innehåller medellånga fettsyror som kroppen inte kan lagra som fett men däremot använda som energi. Kokosolja höjer förbränningen och håller oss samtidigt mätta längre! Ca 4 msk eller 50 gram är rekommenderad mängd att få i sig per dag. Gott t ex i te eller smoothie. Jättebra att steka i också.

Ett utmärkt och enkelt sätt att både höja fettförbränningen och öka tillväxthormonerna. Bygga mer muskler och bränna mer fett samtidigt? Ja tack!

Lycka till nu med Beach 2012! =)

4 kommentarer:

  1. Det där med att skippa mellanmål håller jag inte med dig om. Att säga att det inte är sant att det håller igång fettförbränningen är som att säga att LCHF är bra för kroppen på lång sikt. Det finns överhuvudtaget inga bevis som tyder på något av detta. Det du läser i en tidning, kan du läsa ett helt annat svar på i en annan tidning. Det finns olika uppfattningar om vad som är sant och inget givet svar som är rätt. Den största anledningen till att äta mellanmål tror j a g är för att hålla blodsockret på en jämn nivå. Så att man inte blir tokhungrig när det väl är dags för middag och därför överäter alldeles för stora portioner. Så att skippa mellanmål och istället ta större portioner håller jag absolut inte med dig om. I synnerhet om man äter vanlig nyttig kost vilket jag förespråkar då jag tycker LCHF är vansinne. Men alla tycker vi olika :) /Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en intressant kommentar, jag svarade på den i ett eget inlägg! =)

      Radera