fredag 18 maj 2012

Kalasmeny!

Hur ska man tänka när man har kalas och inte riktigt äter som "alla andra"? Den frågan har jag ställt mig många gånger, och jag har svängt från att anpassa mig helt till andra till att göra något mittemellan. Hade jag själv varit 100% strikt i alla lägen hade jag troligtvis varit det på mitt kalas också, men jag är ju inte det, utan jag gör undantag ibland. LCHF är min grund, min vardagsmat, men på fest, högtider eller om jag helt enkelt längtar efter någon särskild mat så unnar jag mig det. Det funkar för mig, jag är inte överviktig, har inte diabetes, är inte sockerberoende eller har någon annan sjukdom eller anledning att köra noll avsteg. På mitt kalas vill jag ju unna mig sånt som jag tycker är gott, så morgondagens meny kommer se ut såhär:

Fördrink - Rosébubbel
Laxrullar med pepparotsost
Finn Crisp-snittar med räksallad

Dubbelmarinerad fläskfilé
Varmrökt lax
Matjessilltårta
Marinerade kycklingben
Somrig sallad med rädisor, sockerärtor, edamamebönor, fetaost, blandade Viken-tomater och rödlök
Surdegsbröd
Parmesanaioli
Baba ganousch (aubergineröra)
Creme fraiche-sås med sweet chili och ingefära
Blandade ostar med kex, finn crisp och fikonmarmelad

Efterrätt - LCHF Passionsfruktspannacotta

Till snacks kommer vi servera olika smaksatta cashewnötter, rökta mandlar, popcorn och lösgodis! Jag minns knappt när jag åt lösgodis senast och stod i valet och kvalet om vi skulle köpa det eller ej. Men det kommer en 6-årig liten tjej på kalaset så vi kan skylla på henne va? =)

3 kommentarer:

  1. Oj, vilken ambitiös meny! Låter supergott alltihop.

    SvaraRadera
  2. Mums vad mycket gott! Grattis på födelsedagen (i för- eller efterskott)!

    SvaraRadera
  3. Det låter verkligen som en helt underbar meny =) Hoppas att kalaset blev lyckat. När är egentligen födelsedagen Tove? :)

    SvaraRadera