fredag 11 maj 2012

Mer om mellanmål

Jag fick en intressant kommentar till mitt förra inlägg om hur man ökar sin fettförbränning, så jag svarar på den i ett eget inlägg.

Det där med att skippa mellanmål håller jag inte med dig om. Att säga att det inte är sant att det håller igång fettförbränningen är som att säga att LCHF är bra för kroppen på lång sikt. Det finns överhuvudtaget inga bevis som tyder på något av detta. Det du läser i en tidning, kan du läsa ett helt annat svar på i en annan tidning. Det finns olika uppfattningar om vad som är sant och inget givet svar som är rätt. Den största anledningen till att äta mellanmål tror j a g är för att hålla blodsockret på en jämn nivå. Så att man inte blir tokhungrig när det väl är dags för middag och därför överäter alldeles för stora portioner. Så att skippa mellanmål och istället ta större portioner håller jag absolut inte med dig om. I synnerhet om man äter vanlig nyttig kost vilket jag förespråkar då jag tycker LCHF är vansinne. Men alla tycker vi olika :) 

Jag vet inte riktigt var jag ska börja men kan väl börja med att säga att det där med kost är ett stort och svårt ämne som många har starka åsikter om. Det kan vara väldigt förvirrande eftersom det till och med finns läkare och professorer som säger helt olika saker. Jag är ingen expert och tror inte att det finns EN sanning, det finns inte en exakt kost som passar alla människor eftersom vi alla är olika. Men jag har läst mycket från många olika källor (inte bara tidningar) och jag är numera övertygad om att en glutenfri lågkolhydratkost med naturliga fettkällor, gott om grönsaker och för den som vill, kolhydrater i måttlig mängd från t ex råris, rotfrukter och quinoa, är den bästa och mest hälsosamma kosten, för alla, på både kort och lång sikt. Jag har väldigt svårt att se hur en kost med kött, ägg, kyckling, fisk, grönsaker, nötter, bär och naturliga fetter som nästintill är fri från tillsatser skulle kunna vara farlig eller vansinne, för mig känns det precis tvärtom, väldigt naturligt, och jag mår bättre än någonsin på denna kost. Det är för mig "vanlig nyttig kost". Men jag skriver utifrån vad jag läst, vad jag tror på, och mina egna erfarenheter, så ni får ta det för vad det är.

Jag har ätit LCHF i olika varianter, mer eller mindre strikt och med mer eller mindre undantag, i 1½ år nu, men var innan dess övertygad tallriksmodellare och kaloriräknare. Detta trots att jag var tvungen att gå hungrig nästan hela tiden för att inte öka i vikt. Då var jag tvungen att äta mellanmål, minst 2 varje dag, för att inte magen skulle kurra. När jag gick över till LCHF åt jag exakt samma antal kalorier men höll mig mätt hela dagen, på 3 mål mat per dag. Så om man äter en kost med stor andel kolhydrater tror jag också att mellanmål är nödvändigt för de flesta för att stå ut, eftersom man inte håller sig mätt särskilt länge på kolhydrater. De bryts snabbt ner i kroppen, det vi behöver just då används som energi och överskottet lagras genom insulinutsöndringen som fett. Fett däremot bryts ner långsamt av kroppen och finns tillgängligt för kroppen att använda som energi under mycket längre tid. Detta tillsammans med att kroppen har tillgång till att även använda lagrat fett som energi gör att man håller sig mätt längre. Jag tror inte att vi för tusentals år sedan hade möjlighet att äta 5-6 mål mat per dag, och jag tror inte att vi är skapta för att göra det heller utan kroppen behöver få vila från matsmältning emellanåt. Jag tror att 2-4 mål per dag är lagom för de flesta om vi äter rätt kost, men jag tror framförallt på att lyssna på sin kropp. Det finns de som äter endast en gång per dag och mår utmärkt medan det inte alls hade passat någon annan. På lågkolhydratkost är blodsockret alltid jämnt, man får inga blodsockerdippar och håller sig mätt längre, därför överäter man inte när man väl äter. Dessutom får man kroppens hungers- och mättnadshormoner i balans och slutar lättare äta när man blir mätt. Äter man mycket kolhydrater höjs blodsockret snabbt för att sen störtsjunka och då känner man sig hungrig igen.

Jag vill också förtydliga att mitt råd att se över sina mellanmål var riktat till en person som vill tappa lite extra fett. Anledningen till att viktnedgång uteblir är att man äter för mycket (oftast) och jag tror att mellanmål är något som många äter fastän de inte behöver. Därför är det bra att ställa sig själv frågan innan man äter mellanmål - är jag verkligen hungrig nu eller bara sugen? Och är man hungrig bara 1-2 h efter frukost, lunch eller middag tror jag att man antingen äter för lite eller äter fel. Vill man stå stilla i vikt och tycker att ett litet mellanmål är gott så varför inte? Men har man envisa kilon som man vill bli av med krävs en större insats, och då kan mellanmålen vara en onödig energikälla.

4 kommentarer:

  1. Men, så härligt att läsa att du tycker precis som jag om "att en glutenfri lågkolhydratkost med naturliga fettkällor, gott om grönsaker och för den som vill, kolhydrater i måttlig mängd från t ex råris, rotfrukter och quinoa, är den bästa och mest hälsosamma kosten, för alla, på både kort och lång sikt"!

    Även jag har funderat på att gå den där kostrådgivarutbildningen med Anna Hallén. (Även om det känns som om jag har rätt bra koll på det där redan.) Har du påbörjat den ännu? Är den nåt att ha? Kan man få nåt jobb på den, eller är den bara för sin egen skull egentligen? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vad glad jag blir att det finns fler som tycker som jag! =) Kostrådgivarkursen börjar först i september. Jag har valt att gå den främst för min egen skull för att fördjupa mina kunskaper, men jag hoppas att den ska kunna leda till jobb i någon omfattning också. Jag kommer fortsätta jobba heltid såklart och i så fall jobba med kostrådgivning vid sidan om, så får vi se vad som händer. Omöjligt att veta, men jag tror det är svårt att ha kostrådgivning som enda inkomstkälla!

      Radera
  2. Nästan två år efter publicering snubblade jag över ditt inlägg och blev genast intresserad. Jag hyser en stor passion för det hela med kost och matförbränning, och då jag själv har stora komplikationer när det gäller ämnesomsättning (har ingen sköldkörtel) är just frågor om blodsocker och näringsämnen extra viktiga och "på tapeten" för mig. :-)

    Jag tänker återigen på det här med att skippa /inte skippa mellanmål. Visst kan det innebära att man får i sig mer än man bör OM man äter mellanmål, men samtidigt handlar det väl också om vad det är för kalorier man stoppar i sig? Det räcker ju att äta en frukt och några nötter - det innehåller knappast många kalorier samtidigt som det ger dig de nödvändiga vitaminer och mineraler som en människa behöver för att må riktigt bra.

    Jag kämpar också med "de sista kilona", ett mål som jag har nått förut. Aldrig skulle min kropp klara av att inte få i sig mellanmål under alla de timmar som en människa ska hålla sig vaken - speciellt inte om jag dessutom ska arbeta, plugga och träna. Visst kan man säga att min ämnesomsättning (eller bristen på sköldkörtel) gör mig till "en av dem som behöver äta oftare", men jag tror verkligen inte att det är enda anledningen. Hos mig blir det bara extra tydligt att regelbundet matintag på ett eller annat sätt är viktigt för att hålla en hjärna igång alla timmar under det vakna dygnet.

    Det finns ju det där uttrycket om att "vill man vara fin får man lida pin". Detta bör INTE gälla fettförbränning, träning, kost eller hälsa! Även om det handlar om att kroppen ska "ställa om sig" till annan form av förbränning.

    Sorry för det långa inlägget, ämnet är som sagt en stor passion för mig. :-)

    / B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, jag säger inte att alla ska skippa mellanmål ;) Men jag tror att anledningen till att många känner behov av att äta mellanmål är för att man äter mat som inte mättar så bra, dvs för mycket kh och för lite fett. Med en lågkolhydratkost med naturliga fetter håller man sig mätt längre och har inte samma behov av att äta något mellan målen. Frukt är inte nödvändigt för vitaminernas skull, det finns inget i frukt som inte finns i grönsaker. Däremot nötter innehåller mycket mineraler som vi har svårt att få i oss annars, om vi inte äter mycket skaldjur. Frukt är ett sämre mellanmål om man önskar viktnedgång, eftersom fruktosen ökar hungern och minskar mättnaden, så genom att äta fruktos kommer man vara mer hungrig. Nötter är däremot helt perfekt om man behöver ett mellanmål.

      Självklart ska man inte "lida pin", det har jag knappast uttryckt. Utan istället om man vill minska i vikt är det bra att välja mat som gör att man håller sig mätt länge, som minskar sug och ökar fettförbränning, dvs en lågkolhydratkost i någon form.

      Lycka till med dina sista kilon! :)

      Radera