måndag 6 februari 2012

Frukostvariation

Jag är en vanemänniska av rang och äter på vardagarna alltid samma frukost, och så har jag alltid gjort. Jag sliter ut en frukost i taget tills jag är trött på den. När jag fortfarande bodde hemma hade jag svårt att äta frukost så då blev det en tallrik vaniljyoghurt. Samma visa när jag flyttade hemifrån och började plugga, då blev det en drickyoghurt och banan i föreläsningssalen. Till sist insåg jag att det inte var en särskilt bra frukost och bestämde mig för att lära mig äta gröt. Sagt och gjort, jag började äta havregrynsgröt varje dag och väckte min morgonaptit. För lite mer än ett år sedan började jag med LCHF och då blev det turkisk yoghurt med blåbär och nötter. Provade sen olika blandningar av turkisk yoghurt/keso/vispgrädde, men sen har jag gått över till Kesella 1% utblandad med lite vispgrädde när jag vill äta yoghurtfrukost. Jag varierar mig med äggfrukost och då blir det 2-3 ägg som jag hackar och blandar med majonnäs, salt och peppar. På sistone har det mestadels blivit äggfrukost eftersom jag velat hålla nere kolhydrat- och mejeriproduktsintaget, men innan semestern var jag så trött på kokt ägg att jag inte visste var jag skulle ta vägen. Jag bestämde mig alltså för att prova något annat, och vad det blev får ni veta lite senare!

Många tycker att just frukosten är svår när man går över till LCHF så jag tänkte ha frukostfokus denna veckan och varje dag fram till fredag kommer jag lägga ut ett frukosttips. Jag tar gärna emot tips från er också - tipsa mig om era bästa frukostar så kanske jag kan bli bättre på att variera mig i fortsättningen!

3 kommentarer:

  1. Bra där Tove! Just frukost tycker jag är något svårt; jag vill gärna äta samma hela tiden. I början tyckte jag att det var svårt som tusan att hitta något annat än bröd. Men jag börjar också hitta lite variationer som jag kör mellan. Kesella och keso har det blivit en del. Likaså bovetegröt, men jag misstänker att det egentligen innehåller en del kolhydrater. Därför gillar jag skarpt att du kör tips på frukost den här veckan.

    Nice to have you back så att säga :)

    SvaraRadera
  2. Jag gör äggpannkakor/crepes. 3ägg, 2msk creme fraiche och lite salt. Steker 0,5dl åt gången. Blir 4 crepes.
    Så har jag stekt vitkål, squash, ja lite vad jag har hemma. Blandar med fetaost och rullar in crepesen. Eftersom jag inte vill äta kallt ,speciellt på morgonen, så slänger jag in dom i ugnen en kort stund.

    Jag gör dom oftast på kvällen före, samma med det jag steker. Men det går att ha vanligt pålägg i också.

    SvaraRadera
  3. It's remarkable to visit this web site and reading the views of all mates about this paragraph, while I am also eager of getting know-how.
    Feel free to visit my web site - how to get rid of man boobs

    SvaraRadera