torsdag 9 februari 2012

LCHF Brödfrukost

Dagens frukosttips är helt enkelt någon variant av LCHF-bröd med pålägg! Brödsubstitutens vara eller icke vara diskuteras flitigt i LCHF-världen, men det finns inte ett svar som passar alla utan man får helt enkelt avgöra själv om man vill eller kan äta det. Anledningen till kritik mot alternativ bakning är att många som börjar med LCHF gör det för att bli kvitt ett sockerberoende. Är man sockerberoende har man ofta en historia av att överäta kolhydrater i olika former och många blir triggade av just bröd. Om man då byter ut ett bröd mot ett annat riskerar man att hålla fast vid det felaktiga ätbeteendet som man ville komma ifrån, och det är såklart inte bra. Jag tror som alltid på det individuella valet. Om man märker att man blir triggad av LCHF-bröd och överäter, och/eller att det sätter igång ett sug efter kolhydrater eller sötsaker så bör man i största mån undvika det. Själv ser jag LCHF-bröd och bullar som en lyx som jag unnar mig på helger och ibland som mellanmål innan träning. Jag är inte sockerberoende men jag äter lätt mer än jag behöver när jag äter bröd. Det är ju så gott och mysigt med brödfrukost med goda pålägg och det slinker gärna ner någon macka mer än jag behöver. Jag tycker dock att det är helt ok att det blir så någon helg ibland, dessutom brukar jag då inte behöva någon lunch så energiintaget löser sig automatiskt.

Mitt favorit-bröd just nu är detta, och när det kommer till bullar gillar jag dessa och dessa. Fröknäckebröd är ett annat alternativ och de här är vansinnigt goda! Finn Crisp är något många LCHF-are gillar, tack vare det låga kolhydratinnehållet per skiva. De innehåller dock mjöl så det finns en risk att man blir triggad av dem (jag blir det, de är ju så goda, kan inte sluta äta av dem!) och det handlar också om ett val: bryr man sig bara om lågt kolhydratinnehåll eller vill man hålla sig till naturliga och näringsrika livsmedel? Läs gärna mer om detta resonemang här!

När det gäller pålägg är det bra att ta på ordentligt eftersom fettet och proteinet från pålägget ger bra mättnad. Självklart inget margarin utan endast Bregott eller liknande som gäller. I övrigt så bara ös på med det ni tycker om: goda ostar, brie, skinka, ägg (äggmackor med majonnäs är en personlig favorit!), korv osv. Toppa gärna med någon grönsak som tomat, paprika, gurka eller varför inte avokado?

Ett alternativ till brödfrukosten är såklart att skippa brödet och bara äta pålägget!

Någon som har ett bra brödrecept att tipsa om?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar