måndag 17 oktober 2011

Myskväll!

Ikväll hade jag och min bästa väninna J en riktig myskväll inplanerad, och den levde upp till åtminstone alla mina förväntningar!

Vi bakade ostfrallor...


...och lite grövre Bakerix-bullar enligt mitt eget recept:

8 st

4 ägg
3 dl Bakerix
1 msk BakePro
0,5 dl Fibrex
0,25 dl hela linfrön
0,25 dl solroskärnor
0,5 dl pumpafrön

Vispa äggen ca 3 min på högt varv med elvisp så volymen på äggen ökar. Blanda de torra ingredienserna (utom pumpafrön) och rör ner dem i äggblandningen med degkrokarna på elvispen. Blanda ordentligt, degen ska vara klibbig och i konsistens som en tjock gröt.
Klicka ut 8 bullar på bakplåtspapper, jämna till formen på dem med blöta händer. Strö på pumpafröna och tryck fast dem lite lätt.
Grädda längst ner i ugnen ca 17 min på 200 grader tills bullarna fått fin färg.


Dessa smarriga skapelser avnjöts med en riktig påläggsbuffé i form av två sorters skinka, prästost, brie, cambozola, ägg, majonnäs, gurka, paprika, avocado och lite annat smått och gott. Provade även ett nytt te som av mig får mer än godkänt: ICAs ekologiska svarta te med smak av havtorn och skogsbär. Lägger man sedan till massor av tända ljus och tjejsnack har man såhär mysigt:


Vilken perfekt start på veckan! Tack finaste J! ♥

1 kommentar:

  1. Tjohooo för ytterligare ett recept på bröd utan gluten;) Du har räddat mig;)! Jag tackar dig varmast! Kram Jossan

    SvaraRadera