onsdag 12 oktober 2011

Första mötet med min PT!

För att bli smal, fit och glad räcker det inte att äta rätt utan man måste träna också. Med träning är jag en sk periodare, det är allt eller inget som gäller. Brukar köra 3-4 ggr/vecka, men så ett par gånger om året blir det ett uppehåll på en månad eller så t ex om jag blir sjuk. Nu däremot har jag inte tränat ordentligt sedan i våras, dvs ett träningsuppehåll på ett halvår... Det har satt sina spår, i kroppen men även i knoppen i form av inga rutiner och ingen motivation what so ever att lämna hemmet för att sticka iväg och svettas. Jag VET att det är bland det roligaste jag vet och att ingenting annat gör mig lika glad, ändå har jag inte varit ens lite sugen.

Det var dags för en förändring, och en drastisk sådan, så jag bestämde mig för att anlita en PT. Vi träffades första gången innan Sicilien-resan och idag var det så dags för vårt första träningspass. Mitt träningsprogram var redan förberett och klart, och dagens första uppgift var att mäta min fettprocent. Och såhär är det... Jag har alltid setts som smal, även om jag sällan själv tyckt att jag är det (typiskt oss tjejer...). Jag väger 60 kg till mina 160 cm, så jag är i allra högsta grad normalviktig och jag brukar dessutom väga något mindre än såhär. Jag var förberedd på en dålig fettprocent eftersom jag inte tränat på länge och eftersom jag väger mer än jag brukar... men 36%??!??!???? Jag var i chocktillstånd och inte blev det bättre när han visade mig skalan som gäller för kvinnor och jag fick svart på vitt att jag inte ligger i den "acceptabla" zonen utan i zonen för hög fettprocent. Det trodde jag verkligen inte, men jag väljer att inte låta det ge mig ångest utan istället bli mer motiverad. Nu blir det verkligen inga LCHF-undantag och jag kommer sköta min träning exakt som han säger åt mig, det finns inga alternativ. Det var för övrigt väldigt kul och motiverande att träna med en PT, och när jag kom hem kände jag mig trots det nedslående resultatet gladare än på länge!

I helgen tänkte jag ta "före"-bilder och mått på mig själv för att ha något att jämföra med längre fram. Allt hamnar här, även bilderna, så var förberedda på the ugly truth!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar