måndag 17 oktober 2011

Helgen

Helgen var väldigt skön och min första LCHF-helg någonsin, känns bra! Vi var bortbjudna i fredags och hade gäster i lördags, och det är en omställning att informera vänner om att varken jag eller sambon för tillfället äter kolhydrater. Vi är personer som inte vill vara "pjoskiga", men vi mår ju bättre av att äta såhär så nu är det det som gäller. När vi var bortbjudna tog vi med oss eget tillbehör och bjöd på efterrätt (LCHF-Panna cotta), och när vi hade gäster informerade vi om vad det skulle bjudas på så de som ville ha chips, läsk eller liknande fick ta med det själva. Alla var dock väldigt nöjda och de medhavda chipsen togs aldrig fram, man blir ju som bekant mätt och nöjd på LCHF-kost ;-) Menyn i lördags såg ut såhär:
- Bubbel med olika ölkorvar i små bitar, samt serranorullar med färskost smaksatt med soltorkad tomat
- Helstekt fläskfilé med Lallerstedts Bearnaise och Chili Bearnaise, sallad med tomat och avocado, strimlad savoykål som stekts snabbt tillsammans med bacon, och för de som äter kolhydrater: rostade rotfrukter (sparrispotatis, morot, palsternacka). Rött vin.
- LCHF-kladdkaka med vispgrädde, färska hallon och blåbär. Kaffe med vispgrädde.

Resultatet av min LCHF-helg är att jag stått stilla i vikt. En vanlig helg går jag utan problem upp 1-2 kg, även om jag inte gör några större utsvävningar. Att jag inte minskade i vikt som jag gjorde tidigare i veckan beror troligtvis på följande:
- För mycket vin som stoppar fettförbränningen
- LCHF-efterrätt fredag, lördag och söndag
- För stor mängd mat
Även om man följer LCHF så spelar ju energimängden in, det går inte att äta obegränsat med mat och ändå gå ner i vikt. Men enligt min uppfattning så går det att äta både mer och väldigt mycket godare mat utan att öka i vikt på LCHF. Helgen var en riktigt gottehelg och att trots det stå still i vikt är för mig smått fantastiskt. Lärdomen jag tar med mig är att om jag vill minska i vikt även på helgerna får jag hålla igen lite med vin och efterrätter, och fråga mig själv när och om jag tycker att det är värt det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar