fredag 28 oktober 2011

Kostrådgivning #2 fortsättning

Här kommer den utlovade fortsättningen till mina tankar om mitt möte med Åse i veckan.
Vi pratade om LCHF och träning. Så länge jag kan minnas har jag fått höra hur EXTREMT viktigt det är att äta något DIREKT efter träning, annars börjar kroppen omedelbums bryta ner musklerna. Då kommer Åses så kloka motfråga: För vem och varför gäller det? Jo det gäller för "tallriksmodellare". Kommer majoriteten av energin man får i sig från kolhydrater så förbränns den energin snabbt av kroppen. Äter man däremot enligt LCHF och får i sig merparten av energin från fett som förbränns mycket långsammare, har kroppen tillgång till den energin under lång tid, även efter träningspasset. Man måste därför inte äta något alls efter ett träningspass, om det inte är så att man känner sig hungrig. Känner man sig fortfarande mätt och nöjd så mår kroppen bra och det finns ingen anledning att fylla på med energi i onödan.

Proteinshakes då? De har jag sett som något "nödvändigt" vid träning för att bygga muskler, även om det känts fel att det är en konstgjord produkt. Det jag inte visste om proteinshakes är att vasslet i dem höjer insulinet, fastän kolhydratinnehållet är lågt. Insulinet är kroppens fettlagrande hormon och fettlagring vill jag gärna undvika. Dock så funkar proteinshakes efter träning, för då kan kroppen hantera insulinet. MEN, det är inte nödvändigt. Mitt proteinintag är ändå tillräckligt högt för att jag ska kunna bygga muskler, så jag har bestämt mig för att sluta med shakes och se vad som händer. LCHF står för en naturlig kost, och i den ingår inte proteinshakes utan jag tänker fortsätta med ägg, tonfisk och annan proteinrik naturlig, nyttig mat.

För att sammanfatta det hela så är Åse en fantastiskt inspirerande människa, med stor kunskap och väldigt vettiga och sunda åsikter. Hon har en förmåga att ge individ-anpassade råd, de jag har fått har känts mitt i prick till vad jag behöver förändra. Utöver det så tar hon en sak i taget, så det blir inte överväldigande stora förändringar på en och samma gång. Jag är så glad att jag valde att kontakta Åse, och längtar redan till vårt nästa möte som dessvärre är det sista planerade!

2 kommentarer:

  1. Värt att nämnas är att man får se lite till vad man vill med sin träning och vad man tränar. Förutsättningen för att lchf ska ge samma prestation som kolhydratrik kost är att intensiteten inte blir för hög. på låg och medelintensiva nivåer ses i studier inga skillnader i prestation på upp till 75% av maxpulsen. Så kontentan är att prestationen kanske inte blir bättre på ketogen kost men många upplever att orken förbättras och återhämtningen är snabbare efter låg och medelintensiv träning, man har nämligen större andel fettförbränning på lchf och lägre nyttjande av glykogen, så mindre mjölksyra bildas.
    OM man känner att man inte orkar som man vill inte får den muskeltillväxt som man vill så kan man ringa in träningen med kolhydrater. 20-60 g långsamma (helst glutenfritt) kh på lchf tallriken 1-2 tim innan träning och 20-60 g snabba (ingen fruktos) + 20-30 g protein inom 30 min efetr träning. Ta som mellanmål utan fett.
    MEN som sagt, min PT kör flera pass om dagen på ren LCHF kost (fast han nollar ju inte såklart!)
    Min lärare i träningsfysiologi kommer snart ut med en bok förresten! http://www.jonasbergqvist.se/sidor/lchf-och-traning

    KRAM till dig och kör på, du rockar!!

    SvaraRadera
  2. Tack Åse! Men boken kommer ju inte förrän i mars, jag vill läsa den NU! =)

    SvaraRadera