onsdag 19 oktober 2011

Tonfisk?!?

På jobbet idag diskuterade vi protein, efter min order från PTn att öka mitt proteinintag. Av en kollega blev jag tipsad om tonfisk, och jag fick genast rysningar i hela kroppen. Jag är väldigt matintresserad, och vill därför kunna äta allt. I vuxen ålder har jag medvetet jobbat för att lära mig äta saker som jag vägrade äta som barn, och broccoli, majs, blomkål, senap mm slinker nu ner utan problem. Men tonfisk alltså... Och då menar jag inte rå tonfisk, det älskar jag på sushi, eller en snabbstekt variant som fortfarande är vackert rosa i mitten, det är mums! Men den där grå sörjan på burk som luktar peck framkallar minnen från skolans tonfisksallad, som var en av få rätter jag bara inte kunde äta... Efter att ha kollat upp näringsinnehållet insåg jag dock att jag var tvungen att ge tonfisken en chans, 90 E% protein går bara inte att bortse från. Jag blev tipsad om att blanda den med röd pesto, så på vägen hem inhandlades dessa ingredienser med stor skepsis. Jag blandade till ett litet mellanmål och stack sen iväg på ett konditionspass på gymmet, 45 min på crosstrainern blev det. Jag tränade ensam idag men hade PTns ord ringande i öronen så fort jag tappade fokus "Tror du detta är nån fikarast eller???", och såg till att pinna på lite extra.

Väl hemma var det dags att prova min skapelse, och jag erkänner att jag våndades. Det var knappast med glädje jag lyfte den första skeden mot munnen... Till min stora förvåning så smakade det faktiskt bra! Jag kände inget av den där hemska tonfiskdoften i smakväg, kanske delvis för att jag hittade en röd pesto med chili som var mer än lovligt spicy och dödade alla andra smaker. Men ändå! Det är ju jättebra! En nyttig och billig produkt för en gångs skull. Kanske vågar jag i framtiden prova lite mer äventyrliga varianter, blanda ut med majonnäs eller olivolja t ex, men tills jag vant mig håller jag mig till peston!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar