tisdag 25 oktober 2011

Denna veckans mat

Jag hamnade ju lite efter med förra veckans mat, så här kommer även maten vi ska äta denna veckan. Det är min sambo som planerat maten, vi har börjat planera varannan vecka och reglerna är att man inte får ha några invändningar. Det är väldigt praktiskt, för då kan man planera in favoritmaten när det är ens tur! Dock så är det väl ungefär en miljon vuxenpoäng på hela upplägget, men jag är över 30 nu så det är väl bara att acceptera att poängen dräller in =)
Denna veckan blir det alltså:
- Korv stroganoff med blomkålsris
- Fisksoppa med lax och räkor
- Kycklingklubba med rostade grönsaker och linshummus

Korv stroganoffen lagade vi idag. Har ni inte provat blomkålsris så gör det! Det är helt enkelt grovriven blomkål som man låter koka knappt 30 sekunder och sen rinna av i durkslag. Det är jättegott, nyttigt och snabblagat, och fyller verkligen "ris-funktionen" att kunna suga upp en god sås som jag innan saknade. Receptet är från Anna Halléns kokbok LCHF - Husmanskost som jag varmt kan rekommendera. Många goda och lättlagade vardagsrecept, den har varit vår bibel de senaste månaderna! Dock så är portionerna väldigt stora, vi minskar alltid mängden vispgrädde och ofta får 4 portioner bli 5-6 istället. 

2 kommentarer:

  1. Åh, ser gott ut. Är också lite inne på lchf så jag ska testa blomkålsriset :).

    SvaraRadera