onsdag 19 oktober 2011

Tillbaka till ritbordet...

Under gårdagens kostdiskussion med PT-Daniel diskuterade vi proteinshakes och andel protein i maten. Jag äter för tillfället ganska exakt efter LCHFs definition: 5-10 E% kolhydrater, 20 E% protein och ca 70 E% fett. Han blev förfärad över fettet såklart, och det blir man nog om man inte själv ätit LCHF. Jag kan garantera att det inte är några jättemängder fett jag äter, men eftersom fett är så energitätt så blir det stor E% av det.

Han blev även förfärad över mitt proteinintag och tycker att det är alldeles för lågt med tanke på den satsning jag gör och att jag vill bygga muskler. Det argumentet köper jag rakt av och kommer nu justera så att jag kommer upp i minst 30 E% protein istället. Det är kul men lite jobbigt då jag precis kommit in i bra kostrutiner och visste hur jag skulle äta, en sådan ändring kräver lite tankearbete och räknande och jämförande av livsmedel. Men jag är redan igång och har lite idéer jag ska prova, min frukost har jag t ex ändrat från 2 ägg till 3 ägg, och jag kommer dessutom dricka en proteinshake varje dag. Ett alternativ som jag funderat över är att börja dricka proteinshake till frukost, men jag vägrar faktiskt att ersätta riktig mat med tillskott. En proteinshake per dag istället för annat mellanmål är helt ok tycker jag, men i övrigt vill jag äta 3 mål med bra, riktig mat.

Har ni några tips på proteinrika och goda LCHF-rätter eller livsmedel så tar jag tacksamt emot dem! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar