tisdag 7 februari 2012

Godmorgon!

En bra sak (den enda jag kan komma på) med kylan som slagit till är att jag får tillfälle att använda min mysiga päls-(eller syntet snarare) mössa! Jag köpte den i höstas i tron att vintern skulle bli lika kall som de två senaste men det har ju varit så milt fram tills nu att mössan snällt fått vänta i lådan.


Jag tänker att jag bejakar vintern som jag inte är något vidare fan av genom att glädjas över en så enkel sak som att få använda en mössa jag tycker om. Det där med att bejaka årstider hörde jag på Nyhetsmorgon av en beteendevetare för något år sedan. Han sa att det inte fungerar att leva hela året i Sverige i väntan på sommaren, då blir vi olyckliga, och det är ju så sant. Så att "bejaka" saker har sedan dess varit ett begrepp hemma hos oss och vi bejakade hösten genom att köpa saker i murriga mysiga färger till vårt hem, prova nya tesorter och tända mycket ljus. Vintern och julen bejakades genom att äta julmat till kvällsmat och brunch ibland och genom många kvällar i soffan med julfilmer. Bara att prata om det på det sättet gör för mig stor skillnad, och jag har faktiskt inte varit lika deppig och energilös denna hösten och vintern som jag förr lätt blivit.

Hur bejakar ni vintern? Eller är ni såna där vintermänniskor som bara älskar snö och kyla? Såna finns det också har jag hört även om det för mig låter konstigt att vilja ha kallt! =)

1 kommentar:

  1. Jag gillar Sverige med sina årstider. Kan på sommaren längta till en klar höstdag med krispig luft och sprakande färger på träden.
    Såklart blir mycket lättare på våren och sommaren i och med ljuset, men "pyroman" som jag är så ÄLSKAR jag att krypa upp i soffan med en kopp the och tända ljus. (Min A bara suckar när jag kommer med nya ljuslyktor/ljus.:))

    Så, jag tror du har rätt. Att om man tar vara på det positiva med årstiderna så blir det lättare att härda ut när det är 0 grader ute, blaskigt och mörkt..

    Kram

    SvaraRadera