tisdag 7 augusti 2012

Mer om magen

Ja det var ju ganska komiskt att jag hade förberett mitt maginlägg nedan att läggas ut just idag, eftersom jag igår drabbades av värsta magontet någonsin, och en mage som var ännu större och ännu mer svullen än den på bilden nedan. Den kändes som en fotboll! Så här var det... När jag och sambon kom hem från jobbet igår var vi båda väldigt sega och trötta. Samtidigt var det jättefint väder ute så vi bestämde oss för en promenad innan det var dags att laga middag, för att få lite sol och energi. Vi gick förbi Vapiano som öppnat i närheten av oss, för de som inte känner till det är det en italiensk kedja som i princip bara serverar pasta och pizza, och därför har vi inte varit där. Men vi har hört gott om det så vi bestämde oss för att prova ändå, och jag var inte sugen på sallad vilket i princip är deras enda alternativ utan kolhydrater i stor mängd.
 
Jag tänkte att jag inte tänker låta mitt val av kosthållning hindra mig från att göra trevliga saker när jag känner för det, jag tänker inte heller låta min kostfokusperiod stå i vägen när jag behöver en spontan, trevlig kväll. Sommaren verkar vara på väg att ta slut så det gäller att passa på. Kloka tankar enligt mig, när jag blir alltför bestämd och fokuserad blir jag lätt besatt och de "sunda" tankarna går till överdrift och blir osunda. Det var evigheter sen jag åt pasta så en middag i solskenet med sambon kändes som ett helt bra val. Vi beställde varsin pasta (och ett glas vin) och delade på en tiramisu till efterrätt. Maten var okej men inte super. Vi hade dock en jättemysig kväll och pratade om allt möjligt och blev pigga och glada istället för trötta och sura som vi var innan.
 
Men... senare på kvällen kom först ballongmagen. Den var väntad eftersom min mage brukar bete sig så. Sen kom även magont och illamående. Jag mådde så dåligt att jag trodde jag blivit matförgiftad (kolhydratförgiftad?). Jag var helt säker på att jag skulle kräkas så jag vågade inte gå och lägga mig men efter någon timme var det liiite bättre, så jag vågade somna åtminstone. I morse var min snälla mage fantastiskt mycket bättre fastän jag var så dum mot den, men maten var inte värd konsekvenserna den fick, så nästa gång vi får för oss att måndagslyxa får det bli en mer kolhydratsnål variant!

2 kommentarer:

  1. Ja helt galet som det kan bli)
    Jag åt lösgodis för första gången på ett halvår häromkvällen och gi ssa om jag mådde skit bara ett par timmar efter...
    Jag fick sjuka magsmärtor och mådde galet illa..känndes som värsta gallstensanfallet!!!!
    Trodde nästan att det var dax att åka in och magpumpas..(...min man så att detta var ju helt sjukt..och visste inte om Han skulle skratta el gråta...!!!
    Så inget mer godis i min mage på lääääänge!!
    Kram lisette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sjukt! Eller egentligen är det ju tvärtom friskt att kroppen reagerar när den får något den inte är van vid! När den matas med det varje dag tvingas den "vänja" sig men när den sen slipper går den tillbaka till ett mer naturligt beteende. Även om de flesta tolkar detta tvärtom: att det är bättre att då äta kolhydrater oftare så man slipper få en sådan reaktion! Ja det verkar rätt att mata kroppen oftare med något den visar "ganska" tydligt att den inte vill ha =)

      Tråkigt att du också behövde uppleva detta, men tur det inte var gallstensanfall =)

      Kramar!

      Radera