onsdag 20 juni 2012

LCHF Äggmuffins i 2 varianter

Jag skrev ju i måndags att jag var sugen på att laga mat, och 2 sorters äggmuffins blev det, men sen hann jag inte mer. Jag har tidigare gjort äggmuffins med bara bacon som fyllning och det är helt okej, men inte så kul tyckte jag och ville hitta på något matigare. Resultatet blev en sort med bacon, lök och svamp, och en sort med skinka och soltorkad tomat. Båda varianterna blev väldigt goda så jag är nöjd med mitt experimenterande och kommer nog prova fler varianter, de går ju att variera i det oändliga!

12 muffins
10 ägg
2 dl västerbottensost
1 dl grädde
salt och svartpeppar

Fyllning 1:
2 paket bacon
1 liten gul lök
12 champinjoner

Fyllning 2:
ca 200 g rökt skinka i skivor
soltorkade tomater

Fyllning 1: Strimla bacon och stek på medelvärme tillsammans med kvartade champinjoner och hackad lök. Stek långsamt tills svampen vätskat av sig, baconet släppt ifrån sig det mesta fettet och löken är mjuk. Höj då värmen så att fyllningen får lite färg. Fördela jämnt i muffinsformar (OBS: använd riktiga amerikanska muffinsformar)

Fyllning 2: Skär skinkan i små bitar och strimla tomaterna (eller var lat som jag och köp färdigstrimlade). Fördela skinka och tomater jämnt i muffinsformar.
 
Vispa ihop grädde, ost och ägg, smaksätt med salt och peppar och häll över fyllningen i muffinsformarna. Rör om lite med en sked för att fördela det jämnt. Grädda i 200 grader i 20 minuter, och höj eventuellt till 225 grader de sista minuterna om muffinsen inte fått färg. 

Dessa muffins passar perfekt som buffémat, till frukost, på utflykt, mellanmål innan träning eller vad som helst. 1 muffin innehåller ca 200 kcal (25% protein, 1% kolhydrater).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar