fredag 8 juni 2012

Periodisk fasta: 24 h edition

Jag kör fortfarande periodisk fasta på vardagar, jag hoppar över frukost och har ett ätfönster på ca 8-10 h. För att få riktigt bra resultat tror jag man bör ligga på ett ätfönster på ca 6-8 h så jag tänkte försöka strikta till det framöver, genom att låta bli att okynnesäta mellanmål innan jag går och lägger mig. Lunchtiden är svårare att rucka på, lunchstunden med kollegorna är guld värd! En annan sak jag länge velat prova är ju att köra en 24 h fasta. Jag tror egentligen att fastan är bättre ju längre den är, så att kroppen får en ordentlig chans att vila och nollställa hunger, blodsocker osv. Jag tror också att det är bra med en naturlig variation, både i hur ofta man äter, på vilka tider och vilken energimängd. Det borde vara mer likt hur vi ätit genom vår evolution, då jag inte tror vi åt frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag av ungefär samma storlek på nästan exakt samma tider. Visst, vi lever under helt andra omständigheter, men har våra kroppar fattat det? Vet de att vi har mer eller mindre konstant tillgång till hur mycket mat vi vill? Att döma av överviktsproblemen i världen så har våra stackars kroppar inte fattat det utan fungerar fortfarande på samma sätt och har som enda mål att vi ska överleva. Det där med att bränna fett och vara smala är vårt eget påhitt, men det verkar ju smartare att anpassa oss till hur våra kroppar fungerar än vänta tills evolutionen ändrat våra gener... Jag läste en gång att våra kroppar förändrats 0,02% de senaste 10 000 åren, och då kan man ju ställa sig frågan hur mycket vår livsstil ändrats på samma tid? Rätt så mycket va?

Men i alla fall, idag provar jag för första gången 24 h fasta! Det passar bra eftersom jag behöver sluta tidigt idag, så jag jobbar in lunchen. I ärlighetens namn blir det inte ens 24 h utan snarare max 21 h, beroende på hur dags maten serveras på studentfesten jag ska på. Jag är orimligt nervös inför det, med tanke på allt jag skrivit ovan så tror jag ju inte det är något farligt utan snarare bara bra för kroppen och jag borde knappast ramla ihop och dö. Hade våra förfäder kollapsat för att de inte fått mat på ett dygn hade vi inte funnits här idag. Istället är det ju tvärtom, för att vi ska orka skaffa föda så måste kroppen höja sin förbränning så att vi får energi, och även boosta tillväxthormonerna så att vi till nästa gång är starkare. Det är först efter längre svält (enligt vad jag läst 60-72 h) som förbränningen av överlevnadsskäl sänks. För att lugna mitt psyke så har jag med mig ett helt gäng mellanmål i form av proteinshake, mandlar och babybel. Förhoppningsvis behöver jag inte använda dem, men det känns tryggt att veta att det finns. Jag gissar att timmen kring 12 då min kropp är van att få mat kommer vara värst, någon timme därefter borde det bli bättre, men det ska bli spännande att se hur jag reagerar! Jag hoppas även få uppleva den där euforiska känslan när jag väl äter, som vissa vana fastare rapporterar. Kroppens sätt att premiera ett önskat beteende: slå på alla belöningscentrum så vi vill göra likadant igen. Men jag älskar ju mat och är alltid glad när jag äter, så kanske blir det ingen skillnad för mig =)

Håll tummarna för att mitt experiment går bra idag, jag återkommer med rapport!

2 kommentarer:

  1. Så spännande Tove. Jag är inne på min tredje dag av periodisk fasta och det känns bra. Vad som kändes extra skönt just idag var att jag kunde ta skön sovmorgon utan att stressa till jobbet. Jag behövde ju inte räkna min 20-30 min frukost i tiden utan klev upp, gjorde mig iordning och åkte till jobbet. Jag känner mig ganska stabil. Att jag sedan har bjussat mina elever på fika under förmiddagen har säkert påverkat lite grann men jag har inte smygätit och kommer inte att göra det. Nästa mål jag intar är runt 15-16 och sedan är det middag runt 19.30. Vi får se hur du känner inför det här med att fasta nästan 24 h. När jag har kommit in i det här sättet kanske jag också vågar mig på att fasta ett dygn. Jag känner dock redan att min kropp känns mer stabil. Jag går inte och tänker på när jag ska äta nästa mål utan jag vet att det dröjer och kroppen liksom accepterar det. För min ätstörda hjärna tror jag verkligen att det här kan vara ett bra sätt. Trevlig helg fina Tove! Kramar <3

    SvaraRadera
  2. Jag ser fram emot din rapport! ;-) För mig har 16-8-fastan funkat bra för att få ett mer avslappnat förhållningssätt till mat. Får se om jag orkar en 24-timmarsfasta framöver.

    SvaraRadera