torsdag 14 juni 2012

Periodisk fasta: 24 h edition - Utvärdering

I fredags var det ju dags för mig att prova 24 h fasta, efter en lång och ganska omotiverad vånda. Det blev faktiskt "bara" 22 h för jag åt sen middag på torsdagen. Hur gick det då? Jo, över förväntan tycker jag! Förmiddagen var som vanligt inga problem, men precis som väntat blev det jobbigt kring lunch när jag är van att äta. Vid 12-13 kände jag mig hungrig, men framåt 14-15 kändes det bra igen, och jag fortsatte att vara rätt så oberörd fram tills jag åt vid 20 eller vad klockan blev. Jag kände mig inte hungrigare än vanligt när jag åt, utan en normal portion hade troligtvis räckt. Nu var jag ju på student så då blev det en del okynnesätande (smörgåstårta! och tårta!), men trots att jag åt rätt mycket kolhydrater frossade jag inte på samma sätt som när jag annars äter bröd och liknande, då äter jag lätt tills magen står i fyra hörn. Men jag blev liksom mätt och nöjd utan att vilja svulla, jag tog inte ens mer tårta fastän det dukades fram en ny sort, och det är inte likt mig =)

Summa summarum så tyckte jag att en längre fasta funkade bra. Det som är tråkigt är att missa den sociala stunden på lunchen och att inte få något avbrott i arbetsdagen. Det kan man ju lösa ändå, genom att sitta med vid bordet, eller ta en promenad eller liknande, men det känns för mig lite onödigt. Ska jag ändå inte äta så jobbar jag hellre och går hem tidigare. Det kändes bra att ge kroppen lite vila från matsmältning, magen var glad och blev liksom plattare under dagen vilket var trevligt. Eftersom jag tror på teorin bakom periodisk fasta är det något jag definitivt vill göra igen, framförallt nu när jag fortfarande vill tappa fett. Jag tänker mig en 24 h fasta 1 gång i veckan ungefär, eller 1 gång varannan vecka. Gissningsvis blir det precis som den vanliga 16 h fastan jag kör varje måndag-fredag lättare med tiden när man vant sig.

Att inte äta frukost är något jag inte längre reflekterar över, och konstigt nog så blir jag mindre och mindre hungrig. När jag levde på lågkalori-diet för några år sedan var jag konstant hungrig och knaprade morötter flera gånger om dagen för att magen inte skulle kurra när jag var på möte. Men det händer inte längre, min mage som brukade vara så högljudd kurrar aldrig längre! Det slutade redan när jag gick över till LCHF, fastän jag åt exakt lika få kalorier som tidigare, tack vare att man håller sig mätt längre på fett än på kolhydrater, och får igång kroppens fettförbränning. Jag tror att mitt envisa periodiska fastande höjt min fettförbränning ännu ett snäpp, och kroppen upplever därför inte att den är utan mat på samma sätt, den har ju mina fettlager att äta av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar