tisdag 25 september 2012

Bra träningsvecka och lite löpning

Förra veckan blev en riktigt bra träningsvecka, den bästa på länge! Jag hann med 2 FitnessCamp och 2 löppass som avslutades med armhävningar och magövningar (jag är med på ett hörn i Rut-akuten men ligger väldigt långt efter). Jag har inte sprungit på väldigt, väldigt länge och min enda konditionsträning har kommit från FitnessCampen. Det är visserligen inte så bara, men jag har länge känt att jag saknar uthållighet och efter sommar (men inte mycket sol) är konditionen knappast bättre. Dags att ta tag i eländet alltså. Och vad gör man när man står inför något som känns svårt och som man inte har så bra koll på? Man ber om hjälp såklart!! Jag rådfrågade alltså min goda vän Cilla om hennes bästa löptips eftersom jag vet att hon är en attans snabb tjej som springer mycket, och blev inte besviken. Jag hinner inte springa mer än 2 ggr/v och hon rekommenderar därför ett "distanspass" och ett intervallpass. Nä, ett distanspass och ett intervallpass. Jag springer inte så långt än men för mig är det ju distans så jag tänker inte förminska min prestation! 

Sagt och gjort så gav jag mig i lördags iväg på min första 5 km-runda på jättelänge och klockade in på 34:42, en tid jag faktiskt är väldigt nöjd med. Jag hade bestämt mig för att vara nöjd med allt under 40 min (ja jag springer långsamt) så detta var en bra start. Kul att ha ett startvärde tycker jag för att kunna följa min utveckling. I söndags gav jag mig på Cillas specialare "Intervaller de luxe". Bara namnet är ju skräckinjagande men jag tyckte det var spännande att prova. De går till såhär:
Springa 20 sek, vila 40 sek 
Springa 30 sek, vila 30 sek 
Springa 40 sek, vila 20 sek
Springa 1 minut, vila 1 minut 
Det är ett varv och ger fem minuter. 30 minuter tyckte jag kändes som en lagom träningstid så jag värmde upp med 5 minuters väldigt lugn jogging, körde sen 4 varv intervaller (utan vila mellan varven) och varvade ner med 5 minuters jogging. Det är svårt att hitta rätt tempo när man inte sprungit på ett tag och inte vet hur mycket man orkar, men det kändes bra och kul och jag var helt slut i benen efteråt.

Det är kul att vara igång och planen är att även denna veckan hinna med 2 löppass!

1 kommentar:

  1. Jag tycker att dina prestationer den här veckan är hur bra som helst =) Och nä, du ska inte förminska dina pass - distanspass är distanspass!

    Får man till de där passen lite regelbunden kommer du att känna utvecklingen. Det är jag säker på :) och med löpning gäller det att skynda långsamt! Kram på dig

    SvaraRadera