torsdag 6 september 2012

Periodisk fasta för alla?

Jag har tidigare skrivit om periodisk fasta, t ex här och här, alla inlägg på ämnet finns här. Periodisk fasta fortsätter att explodera i popularitet och jag tycker jag läser om det på var och varannan blogg. Jag tycker att det har blivit överhypat och därför vill jag skriva några ord om det. Eller rentav ganska många ord.

Till att börja med, så ni vet vad min grundställning i frågan är, så tror jag att det bästa ur evolutionär synpunkt är en naturlig variation av det vi äter, både av sort och mängd. Jag är ingen expert på evolutionen men kan tänka mig att det varierade kraftigt hur mycket och vad vi åt. En sak är i alla fall säker: om vi hittade mat så gick vi inte förbi den, utan åt. Så jag kan tänka mig att det vissa dagar blev en hel del småätande, av nötter, frukt, växtdelar, bär, kanske något skaldjur eller vad vi nu kunde tänkas springa på. Andra dagar fällde vi ett byte och då blev det mycket mat och mestadels protein och fett. Vissa dagar åt vi säkert ingenting alls. Så vill man leva "evolutionärt" tror jag att man ska variera kosten på samma sätt. Mycket mat ena dagen, mindre den andra. Många små mål ena dagen och färre större nästa. Vegetariskt en dag och mycket protein nästa dag, osv.

Men, lever vi på stenåldern? Nä det gör vi inte. Det är mycket runt omkring oss som har förändrats, och det är mer än kosten som ska fungera för att vi ska må vårt allra bästa. Det sociala till exempel. Och hur trevligt skulle det vara på jobbet om vi aldrig åt frukost/lunch eller fikade tillsammans? Inte speciellt va? Och hur bra mår vi om vi inte har trevligt och får koppla av en stund på jobbet? Det skulle troligtvis bli ännu mer stressande än det redan är, och under stress är det mycket i kroppen som inte fungerar som det ska, bland annat så får vi sämre näringsupptag, och då spelar det ingen roll hur "perfekt" vi äter, om kroppen ändå inte kan tillgodogöra sig näringen.

För fettförbränningens skull tror jag det bästa är att överraska kroppen. Om vi äter samma mängd mat varje dag, på samma tider så blir den trygg i att vi har bra tillgång på mat och att vi är tillräckligt starka för att skaffa mat. Det är naturligtvis bra och ger en bra fettförbränning. Men om vi vill boosta den, för att gå ner något extra kilo nån gång, tror jag att någon variant av fasta kan vara ett bra sätt för att överraska kroppen. Om vi väntar några extra timmar med att äta blir det en signal till kroppen att vi inte lyckats få tag på mat. Den måste då höja förbränningen för att vi ska orka, och boosta tillväxthormonerna så att vi blir starkare så att detta inte händer igen. Det där med att kroppen går ner i svältläge inträffar först efter 2-3 dygn utan mat (eller såklart om vi under en längre tid får i oss för lite energi eller näringsämnen). Vad händer då om vi lever efter t ex 16/8 principen varje dag? Just det, då blir det vardag och fastan är inte längre en anledning för kroppen att höja förbränningen, den vet ju att den får mat varje dag kl 12. Men så vill vi ändå minska något kilo till, och vad ska vi göra då? Plocka bort ett mål till? Då får vi ett ännu mindre ätfönster och färre mål mat/dag, som kroppen anpassar sig till, och så vidare och så vidare. Nu drar jag detta till sin spets såklart, men det är för att "prove a point" så att säga. Om vi till sist bara äter en gång per dag eller så, så blir det svårt för oss att få i oss alla näringsämnen kroppen behöver, oavsett hur mycket energi vi får i oss. Brist på näringsämnen (vitaminer och mineraler) kommer kroppen också tolka som svält. Kroppen räknar inte kalorier utan vill ha allt den behöver för att hålla alla system i våra kroppar fungerande. För att få maximal fettförbränningseffekt tror jag det är bättre att vissa dagar köra periodisk fasta och andra inte. Kanske hoppa över frukosten (eller äta en mindre frukost än vanligt) 1-2 dagar per vecka och kanske slänga in en 24 h fasta nån gång då och då för en extra boost. Men om man äter lågkolhydratkost så har man redan en bra fettförbränning så det är absolut inget "måste" för att bli smal och stark.

Det är också så att vi alla är olika. Cilla provade periodisk fasta en period och upplevde att hon började fettlagra. Konstigt tyckte jag eftersom periodisk fasta ju "ska" höja fettförbränningen och inget annat. Men jag läste på och det visade sig att vissa verkar få en extra stor utsöndring av insulin när de äter stora måltider och för dessa personer bör ju flera mindre mål passa bättre. Det finns också de som har en känslig mage som inte kan hantera stora mängder mat på en gång. Sen finns det också de som tampas med matmonster av olika slag. Har man någon gång lidit av problematiska tankar kring mat tror jag det bästa är att ha en avslappnad och nonchalant inställning till mat. Ingen vägning, ingen räkning, inga tidpunkter då man "får" och inte får äta. Men det kan ju också vara olika. Elbe har skrivit att hon upplever att matmonstret blir mindre med periodisk fasta, medan Sara upplevde motsatsen.

Vart vill jag då komma med detta mastodont-inlägg? Det tror jag ni fattar. Men jag tänker vara övertydlig. Periodisk fasta passar inte alla! Det har blivit en "innegrej" och när man är intresserad av kost och hälsa vill man gärna prova allt som dyker upp och det är fine, så länge man lyssnar på och litar på sin kropp. Man behöver också kunskap. Man ska veta varför man gör saker, vad de kan leda till, och man ska lita på sin kropp och sin knopp när de berättar för oss om detta är något som passar just dig eller inte. 

Hur gör jag själv? Jag har länge låtit bli att äta frukost på vardagar men efter helgens utbildning har jag börjat igen. Jag gissar att jag kommer snöa in på lite av varje nu när jag får lära mig så mycket nytt, så jag kommer prova mig fram tills jag hittar en balans som är bra för just mig. Största anledningen till att jag börjat med frukost igen är just spridningen av näringsämnen. Äter jag 3 mål om dagen kan jag i teorin t ex äta någon slags fisk till frukost, kyckling till lunch och kött till middag, med olika tillbehör till varje mål. Det ger mig en bra spridning av näringsämnen och ökar chansen att jag får i mig allt jag behöver i slutändan. Men igår orkade jag inte förbereda frukost så idag har jag ätit paranötter, 1 ägg från frukosten på jobbet och så dricker jag te med kokosolja. Igår åt jag ägg med majonnäs och rökt lax. Jag tänker enligt mina resonemang ovan att det är helt okej att variera på det här sättet, och anpassa efter vad som passar mig och mitt liv.

3 kommentarer:

  1. Vilket jättebra inlägg Tove. Det är väldigt konkret och tydligt. Och jag gillar att du sätter ord på hur vi fungerar olika. Jag var väldigt besviken över hur "fel" PF gick för mig, men insåg sedan att vi har olika kroppar och att jag känner min kropp bäst. Däremot skulle jag kunna tänka mig att slänga in någon fasta då och då när jag har hittat min balans igen. Just nu ligger jag ju lite på överskott av fett att bli av med efter min sommarsession men tror att små täta mål är det som kommer att fungera bäst för mig.

    Sååå spännande att ta del av allt nytt du lär dig. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen!

      Blev lite trött på att alla ska hålla på med PF hela tiden, framförallt är det tråkigt när det leder till att friska och sunda människor som t ex du blir besvikna för att det inte fungerar för dem! Sånt gör mig uppriktigt ledsen. PF är liksom inte Guds gåva till mänskligheten eller det enda rätta sättet att leva. Det är ett sätt att ge förbränning och tillväxthormoner en boost, för de som det fungerar för. Risken med PF för dig är ju att dina andra mål då troligtvis blir större, vilket kanske inte funkar med din mage och dina insulinnivåer. Fler och mindre mål har ju funkat kanon för dig tidigare så jag tycker du ska köra på det!

      Hoppas komma med mer kunskap framöver, tänkte använda bloggen som pluggredskap! Att förklara för någon annan brukar vara det bästa sättet att lära sig!

      Kramar!

      Radera
  2. Intressant inlägg Tove! Nej jag vill också betona att det verkligen inte är för alla...

    SvaraRadera