tisdag 11 september 2012

I´m back!

Efter ännu en fullspäckad och lärorik helg på min kostrådgivarutbildning är jag nu hemma i vardagen igen. Precis som förra gången så fanns det ingen ork till att blogga. När vi är klara för dagen är jag så trött och snurrig i huvudet att det enda jag känner för är att ta en lång promenad längs kanalen med en lugn playlist i lurarna, så det gör jag. Jag är väldigt glad för att jag bestämde mig för att bo på vandrarhemmet istället för att åka hem. Det är skönt och helt ovärderligt att få den där tiden för mig själv att bara göra det jag känner för. Efter en långpromenad blir det lite mat, och sen brukar jag antingen fastna i köket eller vid TVn med någon av de andra kursdeltagarna, och sen sover jag som en klubbad säl. Denna helgen var det näringsfysiologi på schemat. Betydligt "tyngre" än förra helgen och vi har pratat om vad som händer i kroppen på cellnivå, hur hela matsmältningssystemet fungerar, vad som tas upp var, citronsyracykeln, fettförbränning och mycket mycket mer. Visst är det svårt, och  mycket begrepp att hålla isär och komma ihåg, men det var faktiskt inte så svårt som jag trodde att det skulle vara. Framförallt känns det bra att ha den djupa kunskapen om vad som händer i kroppen, det är en förutsättning för att kunna utbilda mig vidare.

Många jag träffar undrar vad mitt mål med utbildningen är. Den frågan är inte helt lätt att svara på. Jag vet (tror jag) vad min dröm är men eftersom jag inte vet om det är realistiskt vill jag inte ha det som ett mål. Drömmen är i alla fall att kunna byta karriär och jobba med människors hälsa på heltid. Jag vill lära mig mer om allt! Jag vill fördjupa mig inom näringslära, men vill också läsa psykologi och lära mig mer om träning, eftersom allt hör ihop. Jag vill kunna hjälpa en person med alla delarna av den personliga hälsan och inte bara kosten, även om kosten är det jag är mest intresserad av. Jag inser att det är en dröm som är svår att realisera och därför ser jag utbildningen primärt som något jag gör för min skull, och jag är hittills mer än nöjd över mitt beslut. Framtiden får utvisa vad som händer med drömmen, till att börja med är jag väldigt glad om jag får möjlighet att jobba med kostrådgivning lite vid sidan av mitt vanliga arbete. Så om du är intresserad av att ändra eller finslipa din kost - kanske har du magproblem, sover dåligt, en vikt som pendlar eller är högre än du vill - tveka inte att kontakta mig på toveshalsa@gmail.com! Jag kan inte ta kunder förrän jag är klar med kursen och har klarat min tenta (förhoppningsvis i mitten av oktober), men om jag får in intresseanmälningar så blir det lättare för mig att planera min tid!

Hoppas ni haft en fin helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar