tisdag 4 september 2012

Helgen i bilder

Nu ska ni få läsa och se om min helg, mina första steg mot att kunna titulera mig kostrådgivare. Jag gjorde grundliga förberedelser. Handlade nytt fint block och nya pennor. Och pennskrin. Jag kände mig som ett litet barn men på ett bra sätt, det var en fin metafor för en nystart.

Det här blocket gör mig lika glad varje gång jag tittar på det och var värt varenda krona!

Jag handlade också sjuka mängder mat, eftersom jag skulle bo i Ängelholm lördag till måndag och ville spendera tiden på annat än att handla mat. Det visade sig att jag råkade handla alldeles för mycket. Surprise.

Eh, hur tänkte jag här??

Jag och sambon åt en mysig middag som avslutades med goda ostar och gammalt portvin, innan vi skulle spendera en hel helg ifrån varandra.

Härlig tallrik med kycklingvingar, sparris, soltorkade tomater, oliver, pilgrimsmusslor med tryffelmajonnäs, och små söta "burgare" av tomat och avokado.

Nomnom!

I lördags startade jag dagen med en bra frukost för att sen sätta mig på tåget upp till Ängelholm.

Kesella med grädde, hallon och vaniljpulver, toppat med linfrön, paranötter och kokoschips.

Det kändes nervöst och pirrigt och jag visste inte alls vad jag skulle förvänta mig. Väl framme möttes vi av Anna Hallén som var precis som jag skulle kunnat förvänta mig. Öppen. Ärlig. Glad. Kunnig. Vi är 11 kvinnor i varierande ålder som valt att gå den här kursen, gissar att vi har ett åldersspann på ca 25-60 år vilket bara det är häftigt. Vi inledde med en lång presentationsrunda. Inte "Hej jag heter xxx och bor i xxx...". Nej, här gick vi all in och började med att berätta hela vår historia (nästan) för människor innan vi ens lärt oss varandras namn. Det var en häftig upplevelse att få höra allas historier, vad de varit med om och vad som fått dem att hamna just här, på samma kurs som mig. Ingen historia var den andra lik och det kändes väldigt privilegierat att få ta del av.

Dagen fortsatte med Kostgajden, den kurs vi som färdiga kostrådgivare ska kunna hålla. En lite svindlande tanke just nu men det ska säkert gå. Det var galet intressant och jag satt som på nålar hela dagen. Med Anna går det i ett rasande tempo och det gäller att skriva och fråga för allt man är värd. Mycket kände jag igen, men kunskapen blev både djupare och bredare och satt i andra sammanhang än jag tidigare läst, så snacka om fördjupning, trots att detta bara var uppvärmningen inför den stundande näringsläran och näringsfysiologin. När kursen var slut för dagen kl 18 var det mycket som snurrade i huvudet, så jag svidade om till träningskläder och tog en lång promenad varvat med lite armhävningar och plankan i vackra Ängelholm.

Jag tror jag kommer trivas här...
Kvällen avslutades med middag och lång pratstund med en av kursdeltagarna i köket på vandrarhemmet. Sen sov jag som en klubbad säl...

Mitt rum

Middag: Kycklingcurry (kyckling, paprika, schalottenlök, creme fraiche, vispgrädde och massor av curry) med blomkålsris och Vikentomater.

Dag 2 (söndag) fortsatte vi med, och avslutade, Kostgajden. Det var en kortare dag och vi slutade redan 16, vilket vi kommer göra resterande dagar också. Jag snörade på mig skorna och joggade och promenerade en lång runda. Underbart att rensa huvudet med så mycket nya intryck som snurrar. Hälsa är mer än bara kost och den här utbildningen har väckt mycket tankar kring hur jag mår och hur jag lever mitt liv, och hur jag vill förändra det. Tankar och insikter som emellanåt är jobbiga att hantera, men jag är övertygad om att de så småningom kommer leda fram till något väldigt bra. Kvällen avslutades återigen med matlagning och sen häng framför TVn med en annan kursdeltagare.

Favoriträtt som jag hittat på själv! Kyckling, bacon, chorizo, paprika, schalottenlök, creme fraiche och vispgrädde i en salig blandning, med blomkålsris och Vikentomater.

Sista dagen var det dags att börja "på riktigt". Det passade bra att jag startat dagen med egenlagad "hotellfrukost".

Ägg med majonnäs, leverpastej, lökkorv, Finn crisp med bregott och smör och Vikentomater.

Min packning. Jag sa ju att det blev lite mycket...

Då satte vi igång med näringsläran och fick en försmak av vad som komma skall nästa helg, när det är dags för näringsfysiologi. Lite svårare men väldigt roligt och intressant även det.

Vi bjöds på ett strålande väder och en Ceasarsallad i solen satt fint till lunch!

Igår eftermiddag var det dags att säga hejdå till nya vänner och sätta mig på tåget tillbaka till Malmö. Full av intryck och ny kunskap, och med en insikt som överskuggar allt: Det är det här jag vill syssla med...