torsdag 5 juli 2012

När Tove själv får välja...

...då blir det kött med bea och sparris till middag åtminstone 8 ggr av 10 - så gott! Idag kostade jag på mig hängmörad oxfilé av naturbeteskött. OMG. Om det är skillnad? OM? Självklart är det skillnad. Även för samvetet. Kor ska äta gräs, inte spannmål och kraftfoder och vad man nu föder upp dem på för att de ska växa dubbelt så snabbt. Det är sjukt att det är "naturbetesköttet" som får speciell märkning, det borde ju vara tvärtom! Det är det onaturliga som ska vara ovanligt men tyvärr det inte så. Jag hoppas dock att vi är på väg mot en förändring, att fler och fler får upp ögonen för vad vi egentligen gör mot våra djur, vår natur, och våra egna kroppar.

Men om vi lämnar politiken och återgår till maten, så har jag alltid älskat kött och bea. Alltid. Och jag älskar det ännu mer nu när jag inte äter potatis till, för då känns det plötsligt som en fräsch rätt. Jag blir behagligt mätt, istället för fullständigt proppad och svullen som jag blir av den enorma mängd pommes frites jag tenderar att äta när jag får doppa dem i bea. (Jag åt pommes senast igår så jag vet hur det blir...) Kan. Inte. Hantera. Det. Vilket är en av anledningarna till att jag valt LCHF som min grund och vardagskost. Aldrig förr har jag varit så behagligt mätt och ätit så "normalt" som när allt sötsug och alla kolhydratcravings är bortplockade ur mitt liv. För tillfället är jag dock lite ur balans, det är lite semesterkost över det hela och jag märker genast att ett undantag aldrig kommer ensamt. Suget tar över mitt liv och plötsligt sitter jag och äter bröd på lunchen och initierar glassfika med kollegorna, det hände idag!? Jaja, nu är det semester och det blir nog något slags mellanting då men sen är det nya tag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar