fredag 13 juli 2012

Skanörs Fiskrögeri

Och skaldjur blev det minsann, ojojoj...! Vi styrde kosan mot Skanörs Fiskrögeri och gjorde en ny och väldigt trevlig bekantskap. Ingen av oss hade varit där tidigare, men det ingår i Eat Sweden Skåne-boken som jag fick i födelsedagspresent av min sambo. 12 härliga restauranger i Skåne som ska provas innan årsskiftet! Men åter till Skanör. Redan när vi kom dit och blev visade till vårt bort kände jag att detta skulle bli en lyckad lunch och utflykt. Servitriserna var glada och trevliga på ett naturligt sätt och verkade veta vad de pysslade med. Vi blev väl omhändertagna, fick betänketid och vara ifred när vi ville det, och fick hjälp snabbt när vi ville det. När menyn sen hette "Madalista" blev jag som skåning glad i själen. Menyn bjuder på fisk och skaldjur i alla dess former och det mesta är såklart hemrökt, förlåt, jag menar hemrögt. Jag älskar sill och fisk och skaldjur och alla varianter av dessa så jag kände mig som i himmelriket. När fina råvaror tas om hand med kärlek och omsorg och serveras utan att konstlas till med bra service, så ja, det kan låta fånigt men då känner jag mig verkligen lycklig. Det var självklart svårt att välja eftersom jag ville äta allt på menyn, men vi provade lite olika rätter. Sambon valde ångad gös med pepparrot och brynt smör, jag provsmakade och den var fantastisk! Mormor tog en tallrik med lite av allt; rökta räkor, skaldjursterrin, musslor, varmrökt lax och annat gott. Och jag kunde inte motstå Mästarnas Mästare: Skaldjur x 5! Det bjöds på hummer, rökta musslor, havskräftor, krabbklor och grillade gambas och jag blev inte besviken... Trots att jag bara åt en pyttebit bröd och lite sås till blev jag verkligen proppmätt. Jag trodde inte man kunde bli så mätt av skaldjur?


Mätt eller inte, vi hade spanat på desserterna och kunde inte motstå. Jag valde jordgubbar med vit chokladmousse och sambon valde vaniljglass med maränger, limekräm och kaksmulor. Vi hjälptes åt med båda och det var verkligen trevliga desserter. Kanske inte så nyskapande men de var vällagade och passade väl in i den klassiska miljön och stämningen.



Det var helt enkelt en superb utflykt och jag hoppas återkomma fler gånger!

1 kommentar:

  1. Vad trevligt ni verkar ha haft. Vit chokladmousse är ju så gott (oj, vad sugen jag blev nu).

    SvaraRadera