tisdag 3 juli 2012

LCHF-klassiker

Jag ojjar mig ofta över alla LCHF-are som bara äter ägg och bacon, eller vänta, finns de verkligen? Ingen jag känner till som förespråkar lågkolhydratkost lever på ägg och bacon, så det känns som att det bara är medias bild av LCHF; kött och fett i överflöd. Well, så är ju inte verkligheten och det hoppas jag att de flesta fattat vid det här laget (åtminstone ni kloka som hänger här), meeeen det förtar ju inte det faktum att det är rätt gott med ägg och bacon nån gång ibland. Ägg är ett superlivsmedel så det kan man gärna äta varje dag, men bacon är lite mer tveksamt. Innehåller nitriter och vad det är, men i måttlig mängd tror jag inte det är någon fara. 

Idag blev vår snabba kvällsmat alltså bacon och äggröra, och det var hur gott som helst! Med lite paprika till blir det en mättande, snabblagad, billig och näringsrik måltid med nästan inga kolhydrater. I min äggröra har jag 1 msk vispgrädde per ägg (ikväll åt vi 2 ägg var), vispar ihop ägg och vispgrädde med lite salt och peppar och steker sen i kokosolja (utan smak) på låg-medelvärme under omrörning för att få den riktigt krämig. När den är nästan klar har jag i lite gräslök (finns fryst färdighackad!) och idag även en liten skvätt ramslöksolja. Mums!

(Och för er som bryr er om sånt, med ett paket (120 g) bacon/portion som steks och får rinna av på hushållspapper innehåller en portion strax under 500 kcal, 30% protein och 1% kolhydrater)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar