lördag 31 december 2011

Hälsosatsning 2011 utvärdering

Jag startade den här bloggen för att motivera mig själv och för att dokumentera den hälsosatsning jag bestämde mig för att göra i höstas, efter en alldeles för lång period utan träning och med oregelbunden kost, vilket ledde till att jag kände ur form, slapp och i total obalans. Jag bestämde mig för att ta tag i det på allvar, och skärpte till min LCHF-kost med hjälp av en kostrådgivare, och tog tag i träningen med hjälp av en PT. För mig var detta de bästa investeringarna i mig själv jag någonsin gjort. Jag behövde en spark i baken och jag hade inte ork att prova mig fram och göra fel, jag ville göra rätt från början, eller så rätt som det går i alla fall.

Kostrådgivningen var extremt intressant och givande. Jag lärde mig massor om kost, men framförallt om mitt ätbeteende. Vad är det som får mig att äta för mycket och hur kan jag undvika det? Vad blir jag triggad av och hur mår jag bäst av att äta? Jag fick hjälp och stöd att våga lita på mig själv och min kropp och göra de val som passar mig bäst, och inte blint lita på saker jag läser. Alla är olika så alla metoder passar inte alla.

Att träna med PT är bland det tuffaste men också roligaste jag gjort. De första passen var riktigt kämpiga, dels hade jag varit ifrån träningen länge och dels var jag inte van att träna så hårt som PT-Daniel tvingat mig att göra. Jag har förr mestadels gått på olika sorters pass, som varit jobbiga i början men sen känts lättare och lättare. När jag tränar med Daniel blir det aldrig så. Passen blir aldrig lättare för han hittar ständigt nya sätt att utmana mig, och träning ska vara så för att vara effektiv. Det har dock varit en svår mental omställning, att vänja sig vid att jag på träningspass hela tiden ligger på gränsen till vad jag klarar av. När jag nästan inte klarar något känner jag att jag inte gjort bra ifrån mig, men jag har fått lära mig att utmana mig själv och numera tycker jag ofta att jag är grym ändå. Jag har lärt mig att se skillnaden, och det är riktigt häftigt att känna hur mycket mer jag orkar och hur mycket starkare jag är än för bara några månader sen. Framförallt tycker jag att jag blivit mycket tuffare, jag antar alla utmaningar som kastas på mig, jag gnäller inte utan bara gör.

Sammanfattningsvis så är jag väldigt nöjd med min hälsosatsning. Vägen har varit långt ifrån spikrak, jag har hunnit med två rejäla förkylningar och en urballning av min kropp i protest mot all stress. Jag har fått bra resultat i form av lägre fettprocent, men framförallt så har jag hittat tillbaka till balansen i mitt liv och i min kropp. Jag känner mig numera pigg, glad och motiverad, så som jag brukar vara. Nyckeln till detta är att jag tagit en sak i taget. Jag har tränat måttligt, 3 pass/vecka, tills jag kände mig redo att öka. Jag har ätit bra mat tills jag är mätt utan att väga och räkna kalorier. Nu är det dags för en uppväxling i form av 4 pass/vecka och en något striktare kost. Jag vet att det kommer ge mig ännu bättre resultat, men jag är också helt säker på att jag fått sämre resultat om jag redan under hösten tränat 4-5 pass/vecka och ätit kalorisnålt. Kroppen hade protesterat, antingen genom mer sjukdom eller genom uteblivna resultat, för den hade inte klarat mer stress än den redan bar på. Våra kroppar är primitiva varelser och har inte hängt med i den moderna utvecklingen. Min kropp fattar inte att min stress beror på t ex deadlines på jobbet, utan tror att det är någon slags fara jag är utsatt för. Och hur ska kroppen våga släppa ifrån sig fett och bygga muskler, som kostar mycket mer energi, när framtiden känns osäker och den inte vet om den kommer få tillräckligt med mat?

2012 kommer bli ett grymt år. 2012 kommer bli året då jag blir starkare och i bättre form än jag någonsin varit. 2012 kommer också bli året då jag ännu mer satsar på mig själv och mitt stora intresse: hälsa. Hoppas ni vill följa med mig även då, och stort tack till er som varit med mig under hösten!

1 kommentar:

  1. Vad spännande Tove! Jag känner igen mig i dig väldigt mycket och 2012 kommer också att bli året när jag tar tag i det allra sista. Tyvärr har jag inte tillgång till någon PT men jag försöker agera min egen PT och tar stöd och pepp och jävlaranama från vänner. Jag kommer att följa din resa mot en bättre hälsa och säkerligen inspireras på vägen. Lycka till!

    /Cilla

    SvaraRadera