torsdag 19 januari 2012

Om vikten av att berömma sig själv

Åh, hela dagen har jag gått omkring och myst och njutit av mitt fina resultat på fettmätningen igår. Jag är så nöjd och så stolt över mig själv att jag nästan spricker! Det som gör mig nästan ännu mer stolt är det faktum att jag faktiskt lärt mig att gå i mål och ge mig själv beröm när jag gör det. Jag är nämligen en sån där duktig flicka, en sån som alltid haft bra betyg och presterat bra i allmänhet, men ändå känt sig väldigt liten och betydelselös och aldrig varit nöjd utan istället bara höjt ribban mot nya högre mål. Till sist var målen så höga att de var omöjliga att uppnå, och då stämde ju det som jag inom mig kände: att jag var ganska värdelös och borde kämpa hårdare.

De senaste åren har jag jobbat väldigt hårt på att sänka kraven på mig själv och komma ur den onda spiralen. Jag hade faktiskt inget val, jag blev flera gånger utmattad och till sist (i samband med lite annat elände) blev jag deprimerad och det var först då jag på riktigt insåg att jag var tvungen att förändra mitt beteende, annars skulle det knäcka mig. Vägen från de hårda kraven, kontrollbehovet och prestationsångesten har varit lång och svår, och pågår fortfarande. Men jag har kommit oerhört långt och ser mig numera som en nykter prestationsknarkare. Jag mår jättebra, men kan fortfarande hamna i situationer som triggar igång mina gamla tankar.

Ett av de största problemen var att jag aldrig lät mig själv gå i mål. Så fort jag närmade mig målsnöret så flyttades det fram. Om jag till exempel tänkt mig att träna 3 gånger en vecka och gjorde det, så tänkte jag att 4 pass ju hade varit ännu bättre. Lyckades jag då klämma in även ett fjärde pass så tänkte jag att 5 pass hade ju varit bra, och hann jag då inte med det så blev slutresultatet att det var en dålig träningsvecka, istället för att jag tänkte "4 träningspass - bra jobbat!". Att leva på det här sättet är oerhört tröttsamt, men jag var rädd att om jag släppte på kontrollen så skulle jag också sluta sträva framåt och bli nån slags soffpotatis, och detta gällde alla områden i mitt liv. När jag nu står här på andra sidan, den ljusare sidan, och är stolt som en tupp så inser jag hur fel jag hade. Att komma under 30% i kroppsfett var bara ett delmål, mitt slutmål är att komma ner till fitnessintervallet som är 21-24%. Men att jag berömmer mig själv och låter mig själv slappna av och njuta för att jag uppnått ett delmål, gör inte att jag skiter i att sträva efter mitt slutmål utan tvärtom! Det är tack vare att jag ger mig själv cred för allt slit och allt bra det fört med sig, som jag kommer orka fortsätta kämpa lika hårt tills jag är i mål!

Tänk på detta, för jag vet att det finns fler duktiga flickor där ute. Det är mycket roligare att vara en lycklig flicka än en duktig flicka. Jag lovar.

5 kommentarer:

  1. Så bra inlägg Tove. Jag känner igen mig själv så mkt, jag är nämligen också en sådan där duktig flicka som aldrig blir nöjd. Det har jag också jobbat med. Och precis som du har jag kommit en bit på vägen men måste ibland påminna mig om varför jag gör saker. När svaret blir "för min egen skull" är det lugnt. Då vet jag att jag gör det för mig själv och inte för andra förväntningar. Du ska vara toknöjd med din prestation och verkligen njuta av välförtjänt semester i Thailand :) Kram!

    SvaraRadera
  2. Väldigt bra skrivit, alldeles rätt tänkt! Ha det nu så jävla underbart i Thailand :). Jag försöker komma på - Hur förklarar man detta för en elvaåring som har duktig-flicka syndrom? Både jag och syrran vill bara säga till henne att sluta bry sig så mycket, ha kul, sluta jämföra dig hela tiden, du duger som du är, etc etc, men inget verkar gå igenom. Hon är dålig på allt enligt henne, fastän hon t ex är fantastisk på att teckna. Vi båda lade ner så många år (och faller tillbaks ibland) på att vara "duktiga flickor" alternativt skita i allt och se ner på oss själva och nu går det beteendet i arv. Blir så ledsen och irriterad på samma gång!

    SvaraRadera
  3. Nöjdhet är svårt att uppnå, speciellt när det gäller en själv. Men det går om man ger det tid.
    Du är verkligen duktig och jag är grymt impad.
    Stor kram från en duktig flicka till en annan.
    Njut nu av semester och sol, du är så värd det.

    Kram från oss i 08

    SvaraRadera
  4. Jag glider runt på bloggar för att lära mig mer om LCHF. Jag känner mig redo för att veta mer. Åses 56kiloblogg är fantastisk. Hon verkar ha en sådan sund syn på kroppen. Men! många av dessa LCHF:are har gjort det här under lång, lång tid och ibland är snacket så självklart för en sådan rookie som jag. Därför undrar jag om du kan tänka dig att berätta hur en matvecka ser ut för dig? Vad äter du till frukost, mellanmål, lunch och middag? Min förutfattade mening om LCHF är att man äter ohyggligt mycket fett. Jag är inte rädd för fett, men jag säkert en sådan människa som tror att man kan börja äta mer fett men ändå inte plockar bort något annat från kosten. Till saken hör är att jag redan idag äter väldigt lite kolhydrater. Intaget är begränsat, men ändå: min kropp verkar inte nöjd. Vi samarbetar inte i min viktnedgång och jag inser att någon måste hända. Fast jag vill göra det på mitt sätt. Lite som du verkar ha gjort.

    Lång kommentar, men du verkar ha hittat en bra livsstil Tove och det är alltid roligt att "hitta människor" som man känner inspirerar.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Tack snällaste Tove för beskrivningen! Jag ska försöka ta bort lite ovanor under tiden du är i Thailand och hoppas på att kroppen och jag blir mer sams. Sedan ser jag fram emot att du kommer tillbaka från din semester och peppar till bättre kosthållning. Faktum är att "vanliga människor" och "basic info" ibland är det som krävs. Återigen tack :)

    SvaraRadera