onsdag 11 januari 2012

Höstmålsutvärdering

Hmm, det börjar bli dags att utvärdera höstmålen och sätta nya för vintern va? Here goes:

Träning
Träna 3 ggr per vecka
Check! Förutom när jag varit sjuk så har jag faktiskt tränat minst 3 gånger varje vecka! Rätt bra ökning från att inte ha tränat alls på ett halvår om jag får säga det själv.

Kost
Äta enligt LCHF fast höja proteinintaget till 30 E%. Max 1 undantag/månad
Jag har försökt att mindre och mindre mäta och väga vad jag äter, så jag har inte alltid kommit upp i 30% protein, men ligger mellan 20-30%. Första månaden blev det inga undantag men sedan har det blivit något mer, framförallt nu vid jul och nyår. Men jag tycker att jag har hittat en bra balans där jag väldigt sällan gör undantag eftersom jag mår så mycket bättre då, och när jag ändå gör undantag äter jag numera med måtta. Jag har inget sötsug längre och blir nöjd av att bara smaka lite.

Vikt
Gå ner till 57 kg som brukade vara min vanliga vikt.
Vikten har jag verkligen kämpat med att inte bry mig om, för den stod länge helt stilla kring 60 kg, vilket de senaste åren varit min "hit men inte längre"-vikt, då jag alltid sett till att skärpa mig och då har jag snabbt minskat i vikt. Nu hände ingenting fastän jag åt ordentligt och tränade bra. Senaste fettmätningen gav dock svart på vitt att vågen inte är ett facit. Jag hade bara minskat 1 kg i vikt, men fettmätningen visade att jag tappat 3 kg fett och ökat 2 kg muskler, vilket är ett resultat som det är svårt att vara missnöjd med. Hur som helst så väger jag nu oftast 58-59 kg vilket jag är nöjd med, det får ta den tid det tar!

Fettprocent
Minska till 31% så att jag hamnar inom det acceptabla intervallet för kvinnor
Senaste fettmätningen visade 31,7% så jag är inte riktigt där men nära nog!

Sömn
Se till att sova minst 7 h/natt
Med sömnen har det gått katastrofalt dåligt och det måste bli skärpning! Jag sover oftast 6-6,5 h/natt, och det är alldeles för lite för mig.

Höstmys
Hitta sätt att bejaka hösten och se det mysiga och vackra i den. Dricka mycket te. Tända värmeljus så det står härliga till. Se på Twin peaks under täcket i soffan. Såna saker.
Höstmyset fick inte så mycket utrymme i bloggen för jag hann inte riktigt med, jag prioriterade att mysa framför att blogga =) Det gick faktiskt rätt så bra och hösten var inte så jobbig som den brukar vara. Har kommit mer och mer in i tänket att bejaka varje årstid och det blev massor av julmys och vi ser på film, tänder ljus osv som aldrig förr!

Summa summarum så är jag nöjd med mina mål och resultatet av dem. Jag hade som vanligt en ambitiös målsättning och siktade kanske lite för högt vilket visade sig i form av diverse stressymptom. Men jag lärde mig av det och gjorde om och gjorde rätt, skalade av i schemat och prioriterade endast det som var viktigast för mig, träning och min sambo. Jag har fått in träning som en naturlig del av min vardag igen, jag äter bra, och jag har på bara 3 månader blivit väldigt mycket starkare, uthålligare, tuffare, och fastare i kroppen!

1 kommentar:

  1. Se där, nu har även jag hittat hit. Grymt jobbat!

    SvaraRadera