onsdag 18 januari 2012

Äntligen!

Inför kvällens fettmätning var jag som vanligt väldigt nervös. Jag tyckte att jag borde få ett ok resultat, för jag känner mig annorlunda i kroppen och PT-Daniel kommenterade så sent som igår att det börjar synas ordentlig skillnad nu. Men jag vet hur besviken jag skulle bli om det inte gått bra eftersom jag kämpat så hårt, så därför vågade jag inte hoppas på för mycket, men ville verkligen komma under 30%. Förra mätningen gjordes för fyra veckor sedan och då hade jag 31,7%. Sen dess har det varit jul och nyår och jag var dessutom sjuk en vecka. Men här är dagens resultat jämfört med första mätningen:
BAM! Där satt den! =) Sen förra mätningen har jag minskat 3,1% i fett och ökat 2% i muskler! Det var bättre än jag vågade hoppas på, och med min nuvarande fettprocent på 28,6% är jag äntligen, äntligen, ÄNTLIGEN officiellt inom det acceptabla intervallet för kvinnor. Jag ligger dessutom över genomsnittet (28%) i muskelmassa. På 3 månader har jag alltså sänkt min fettprocent med 8,2%, ökat muskelmassan med 5,6%, samt minskat mitt midjemått med nästan 5 cm. Så. Jävla. Nöjd. Vikten har inte förändrats särskilt mycket vilket ytterligare bevisar att den inte är relevant! Jag har ju tappat nästan 5 kg fett, det är ganska sjukt egentligen!

Baserat på detta har jag 3 råd till dig som vill komma i form:
- Var inte rädd för styrketräning! Lyft vikter och det tungt!
- Kasta ut vågen, låt inte den göra dig ledsen om viktminskningen uteblir, förlita dig istället på mått, fettprocent och hur kläderna sitter.
- Om du har råd - anlita en PT! Det är den bästa investering jag gjort i mig själv! Man behöver inte göra som jag och träna så intensivt, utan det räcker med någon eller några timmar för att komma igång och få ett träningsprogram och tekniktips. Med PT får du träning som är anpassad för just dig och de mål du vill uppnå, och det finns inget så motiverande som när det hårda slitet ger resultat!

3 kommentarer:

  1. Bra jobbat Tove :) Jag är riktigt imponerad och vad härligt för dig att nå ett så bra mål innan du åker till Thailand!

    Heja dig! Kram

    SvaraRadera
  2. Grattis igen till fina resultat! :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Shit vad duktig du är! Jag skulle nog aldrig kunna ha sån disciplin som du verkar ha.. Hoppas man kan bli någolunda fit efter graviditeten och börja träna igen. Måste nog utrota latmasken i mig med något bekämpningsmedel. :)

    SV: TACK för din kommentar om magen och ultraljudet. Känns skönt att det såg bra ut. Och I love min mage såklart. :)

    Kram

    SvaraRadera