måndag 16 januari 2012

Dagens träning

Det är praktiskt att ha en blogg märker jag, för att jämföra mina träningspass. En träningsdagbok är ett alternativ såklart och det kanske jag får komplettera med framöver så jag inte tjatar hål i öronen på er också (min sambo är redan ganska trött på allt mitt träningsprat...) =) I alla fall, ikväll var det dags för cardio igen och jag körde samma upplägg som förra veckan. F r u k t a n s v ä r t omotiverad var jag, inte ett endaste dugg sugen på att träna och väldigt nära att stanna hemma. Men, nu är jag över den berömda tröskeln då man tränar även när man inte vill och kvällens pass såg ut så här:

- 20 min intervaller på crosstrainer 
Intervallerna gick galet segt, kroppen (eller huvudet?) var inte alls med mig och jag fick köra lägre motstånd än vanligt. Jag tror faktiskt att det mest var huvudet som hindrade mig, för pulsen stack inte iväg och jag kände mig okej i kroppen så det borde gått betydligt bättre än det gjorde.

- Magövningar: 15 x fällkniven + 20 crunches utan vila mellan, 4 varv
Det här med supersets är något PT-Daniel kör hårt med, och det är ganska coolt vilken effekt det ger. I vanliga fall kan jag göra betydligt fler crunches än 20 st, men direkt efter fällkniven så brände det ordentligt i magen och jag fick alltså på det här sättet ut mer av en övning som annars varit ganska lätt. Det är smått skrämmande att Daniel på något sätt tagit sig in i mitt huvud och nu pressar mig till fler reps även när jag tränar själv (!), det vill säga jag har blivit väldigt mycket bättre på att pressa mig själv och ger det där lilla extra även om ingen skriker på mig. Nämnas bör också att jag inte klarade mer än 2-3 reps av fällkniven första gången jag provade den i oktober...

- 25 min löpning
Jag börjar hitta något slags flow i löpningen nu, och med bättre självförtroende vågar jag också pressa mig själv mer. Det blev en liten förbättring från förra veckan: 3,74 km på 25 min, snitthastighet 9 km/h.

Sammanfattningsvis så var det ett bra pass och jag är glad att jag tog mig iväg! Konditionspassen börjar äntligen kännas som något mer än ett nödvändigt ont och det är roligt att kombinera med lite olika magövningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar