onsdag 4 januari 2012

Träningsupplägg

Det börjar bli dags för mig att byta träningsupplägg. Sedan jag började träna med PT-Daniel i oktober har jag haft samma upplägg i form av 3-5 pass/vecka uppdelade på:
  • Styrketräning 2-split
    • Baksida + biceps
    • Framsida + triceps
  • Core
  • Cardio (bonuspass i mån av tid)
    • 20 min intervaller på Crosstrainer + 25 min löpning
    • 45 min löpning
Detta är sista veckan som jag kör detta upplägg, för nästa vecka kommer jag haka på ett Fitness Camp som Daniels företag Top Fitness arrangerar. Det innebär 2 tuffa pass/vecka i 6 veckor, dock så missar jag 2 veckor när jag är i Thailand, men jag kommer hålla igång även på semestern med löpning och lite övningar. Fitness Campet består av uppvärmning utomhus och sedan övningar inomhus, typ Crossfit-inspirerat med fokus på Core. Jag har aldrig provat denna typ av träning innan så det ska bli spännande att se hur det är uppbyggt och hur mycket jag orkar. Som komplement kommer jag fortsätta med 2-spliten men få ett nytt program som vi kommer gå igenom nästa vecka. Det ska bli kul med nya övningar och jag har bland annat bett om att få köra bänkpress, för det gör alla som tränar seriöst och jag vill också veta hur mycket jag tar! =)

2 kommentarer:

  1. Vad spännande Tove :) Du får lova att dela med dig mycket av hur det är att träna på det sättet. Jag kan känna att jag själv behöver ett annorlunda/nytt träningsupplägg när jag väl kommer ur den här förbaskade förkylningen. Lite inspiration är alltid välkommet!

    Och för mig som tränar på egen hand, utan PT, kan du inte förklara lite mer vad 2-spliten innebär? Kan visa lite övningar lr nåt? Det vore najs. För att inte tala om pepp.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Det blir toppenbra om du lägger ut dina program när du har dem :) Det är alltid bra med lite inspiration och förändring. Om inte annat för kroppen, den vänjer sig ganska fort har jag märkt. Då gäller det att vara uppmärksam och byta upplägg så man inte bara kör på av gammal vana.

    Det är trist att vara sjuk, men jag känner mig ändå mkt bättre idag än tidigare. Jag hoppas att vara tillbaka på banan igen till måndag. Jag förstår att jag inte kan gå allt in nästa vecka men två-tre pass på gymmet och ett par promenader borde jag få till åtminstone.
    Jag har funderat på att prova LCHF, men jag är lite fundersam eftersom jag har gått och blivit mjölkallergiker. Dessutom har min mage svårt för ägg. Men jag tänkte ta en sådan 200 kr-konsultation via mail och ställa massa frågor angående det. Jag väntar dock till jag lever en vanlig vecka med kost och träning. Men jag tar gärna lite kom igång-tips. De mottages med varm famn faktiskt :)

    SvaraRadera