lördag 31 mars 2012

Tabata!

Tabata var ett av passen jag såg allra mest fram emot (tillsammans med CrossFit som ju visade sig vara precis så kul och häftigt som jag trodde!), detta eftersom jag hört om Tabata och Tabata-intervaller ett tag nu i olika sammanhang, men jag har aldrig vetat vad det innebär förrän idag! Tabata är en slags intervallträning som innebär att man tränar i 20 sekunder, vilar 10 sekunder, och upprepar valt antal gånger. På passet idag hade vi cirkelträning, 8 olika övningar i 2 varv. Eller egentligen 3 varv, men första var teknikgenomgång så då tog vi det lugnare och körde i 45 sekunder istället. Övningarna var:
- Armhävningar
- Utfall med stång bakom ryggen
- Hopprep
- Knäböj med stång ovanför huvudet
- Dips
- "Köttbullen", en situps-variant med stång
- Burpees
- Variant på planka, skulle stå med raka armar och med en arm i taget toucha rumpan

Det var riktigt jobbigt och svettigt, framförallt efter morgonens CrossFit-pass som påminde lite om detta och tränade samma muskelgrupper. Enligt instruktörerna så är detta träningsupplägg mer effektivt både när det gäller styrka och kondition än att t ex springa ett långpass. Här får man både och, samtidigt, vilket är väldigt häftigt. Jag har mestadels hört talas om Tabata i form av löpintervaller, och det pratades det ingenting om på dagens pass. Men jag kommer givetvis prova det när jag kommer hem, när jag nu vet att grundupplägget inte är mer komplicerat än 20 sek + 10 sek vila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar