onsdag 21 mars 2012

♥ styrketräning!

Idag var det andra gången jag körde mitt bröst/framsida axlar/triceps-pass, och idag satt det riktigt bra! PT-Daniel var inte helt nöjd förra gången, första gången man kör ett pass med nästan bara nya övningar blir det helt naturligt inte så bra flyt och därmed inte lika roligt. Men idag, ojojoj vad gött det var!! Vi höll högt tempo, tekniken funkade bra i de flesta övningarna, jag fick göra lite bonusövningar och jag satte mina reps. Jag vet inte om det är kreatinet, mina nya aminosyror eller helt enkelt bara mitt eget jävlar-anamma, men jag känner mig ovanligt fokuserad under träningen och dessutom stark!!

När jag började träna i höstas hade jag aldrig tränat med PT och visste inte vad jag skulle förvänta mig. Jag trodde inte att jag nästan bara skulle träna styrketräning, utan kanske att jag skulle få förslag på upplägg med olika pass och så vidare, mer som jag tränat tidigare. Jag såg styrketräningen som ett nödvändigt ont, något jag tydligen var tvungen att göra under en period, men sen hade jag tänkt återgå till olika former av gruppträning, löpning och simning beroende på humör. Tror ni jag känner så fortfarande? Nix pix. Att sluta med styrketräning är uteslutet, aj löööv it! Det finns ingen känsla som slår att sätta mina sista reps på ren vilja, att köra slut på en muskel tills den skakar och inte bär längre, känslan av en stark kropp, känslan av fokus och endorfinkicken efteråt. För att inte tala om resultaten. Jag har blivit så mycket starkare och så mycket fastare i kroppen. För att göra musklerna rättvisa behöver jag tappa lite mer fett, men jag känner mig ändå fastare och snyggare nu än när jag vägt flera kilo mindre. Om någon fortfarande tror det så blir man alltså inte biffig av att styrketräna ett par gånger i veckan, det krävs många många träningstimmar och en väl skött kost för att bli stor. Vi vanliga motionärer blir bara fasta, snygga och smala ;)

En tanke förresten, om någon hittat hit via Topfitness hemsida eller tränar med Daniel och känner igen mig på gymmet - säg hej vetja! Jag älskar att diskutera träning, och sambon och kompisar blir nog lite trötta på mig ibland, så träningskompisar är välkommet! Det var på den vägen jag kom i kontakt med Oscar, en annan av Daniels klienter (som det för övrigt går grymt bra för - kolla in hans blogg!) och det är alltid lika kul att träffa på honom på gymmet och nörda träning en stund!

2 kommentarer:

  1. Du och jag har samma upplevelse av så mycket Tove. Det är så härligt :) Jag känner precis likadant med styrketräningen, och jag kommer aldrig att sluta lyfta tungt. Lööve it! Och precis som du har jag blivit mycket fastare i kroppen, men behöver bli av med fett. Jag jobbar hårt på det. Det är synd att vi bor så långt ifrån varandra, jag hade mer än gärna hängt på gymmet med dig och nördat träning :)

    kram!

    SvaraRadera
  2. Jag som precis kommit tillbaka till styrketräningen blev jättepeppad av ditt inlägg! Det är för mig stor skillnad på hur jag ser på styrketräningen nu och för bara några månader sedan. Då gick jag runt med min vattenflaska och irrade planlöst runt bland maskinerna på gymmet (om jag ens tog mig dit). Inte särskilt kul. Men att träna utifrån ett mål och med peppning/piska av PT:n så är det en helt annan sak.

    Kommer nog inte kunna heja på dig på gymmet för jag antar att vi har helt olika tider. Men ser jag dig så lovar jag att hälsa!

    SvaraRadera