måndag 19 mars 2012

Vinden har vänt!

Jag tror bestämt det fanns en mening med att PT-Daniel blev sjuk just idag, för jäklar vad gött det var att köra kondition! Det var precis vad jag behövde, jag kunde riktigt känna hur endorfinerna sprutade! Passet blev väldigt likt det jag körde i lördags:

- 20 min intervaller på Crosstrainer
2 min med tufft motstånd följt av 1 minut med halva motståndet med samma hastighet. Crosstrainern på mitt gym har motstånd från 1-25, på 20 minuter hinner man 7 intervaller och jag körde idag de tuffa intervallerna på:
12, 12, 13, 13, 14, 14, 14 jämfört med i lördags då jag körde:
10, 11, 12, 13, 14, 14, 14. Hyfsad ökning om jag får säga det själv och målet är självklart att köra alla intervaller med 14 som högsta motstånd!

- 24 min intervaller på löpband
Samma upplägg som i lördags:
30 sek
30 sek vila
30 sek
2,5 min vila

vilket jag upprepade 6 gånger. I lördags körde jag hastigheterna:
12, 12, 12.5, 12.5, 13, 13 km/h och idag ökade jag till:
12.5, 12.5, 12.5, 12.5, 13, 13.5 km/h och vilade på 5-6 km/h, lutning 1%. Jag provar mig fortfarande fram för att hitta rätt nivå, meningen är att man ska kunna hålla samma hastighet på alla intervaller, men mot slutet idag hade jag fortfarande krafter kvar och därför blev det en höjning. Frågan är om jag har tillräckligt med ork för att klara 13 km/h på alla intervaller, jag får väl prova nästa gång helt enkelt!

- Armhävningar + magövningar
När det gäller armhävningar följer jag fortfarande mitt träningsupplägg från hundredpushups.com, vilket idag gav mig 5 set med 14, 16, 12, 12, 25 (max) repetitioner. Det blev 5 set även av magövningar så idag blev min lilla cirkel:
Armhävningar
Fällkniven på pilatesboll, 10-15 reps
Metronomen med raka ben, 10 reps/sida (tack Cilla för namn på denna övningen!)

Väldigt nöjd är jag med detta passet! Intervallerna börjar komma på plats och att avsluta träningen med armhävningar och 2 magövningar för raka respektiva sneda magmuskler känns som en keeper! När det är dags för Beach 2012 ska jag ha magrutor, så är det bara!!

1 kommentar:

  1. Åh, vilket härligt flow :) Och vad skönt det är när man kan använda energin på rätt sätt. Intervallerna ser ju toppen ut. När du vilar, hoppar du av bandet då eller sänker du hastigheten och springer/går saktare?

    Magrutor vore drömmen, men sådan mage har dessvärre inte jag. Jag jobbar hårt med att få den slank och det är målet för mig. Ett annat år kanske man kan få lite muskler att titta fram :)

    Kram!

    SvaraRadera