fredag 4 november 2011

Svar på fråga om sötsug

Jag fick en fråga i en kommentar som jag tycker förtjänar ett eget inlägg. För övrigt blir jag väldigt glad om någon kommenterar eller har frågor, så gör jättegärna det! Det går bra att maila mig också: toveshalsa@gmail.com!
 
Fråga
Jag läste i ett inlägg att ditt sockersug är borta. Hur lång tid tog det innan det avtog? Har precis tagit mig i kragen men suget är stort, har du något bra tips till mig? Jag vet att det avtar med tiden, men jag är konstant sugen och hungrig. Jag äter rätt och nyttigt nu men är inte van att känna mig hungrig då jag alltid var mätt på socker.

Svar:
Mitt sötsug är borta för att jag äter enligt LCHF (Low Carb High Fat), dvs en kost där större delen av energin jag får i mig kommer från fett istället för kolhydrater. Kolhydrater blir till socker i magen och underhåller därför sötsuget. Fett tar mycket längre tid för kroppen att förbränna än kolhydrater, därför håller man sig mätt och nöjd väldigt mycket längre med LCHF än om man äter enligt tallriksmodellen eller annan kolhydratbaserad kost.
 
Jag har ätit enligt LCHF sedan december 2010, men det är först de senaste 4 veckorna jag varit riktigt strikt och inte gjort undantag ens på helgerna. Det är också först nu jag fått uppleva alla hälsofördelar som LCHF ger. Tidigare underhöll jag mitt sötsug genom att äta kolhydrater och socker på helgerna, därför fanns det alltid kvar, men nu är det helt borta och det tog ca två veckor. Jag kan numera titta på andra som fikar utan att det kliar i fingrarna och det är väldigt skönt! En annan fördel är att min portionskontroll blivit mycket bättre, det går helt enkelt inte att överäta på samma sätt på en fettbaserad kost!
 
Mitt tips till dig är att helst utesluta helt men annars kraftigt dra ner på ditt kolhydratintag (bröd, pasta, ris, potatis etc) och istället ersätta med grönsaker, samt att utesluta alla sorters light-produkter och enbart använda riktigt smör, bregott, creme fraiche, vispgrädde och så vidare. På LCHF behöver man inte gå hungrig utan kan äta sig nöjd på god och riktigt mat!
 
Detta är en väldigt kort introduktion till LCHF, och det är svårt att ge mer råd utan att veta mer om hur du äter idag. Lycka till med ditt nyttiga liv och hör gärna av dig igen om du har fler frågor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar